Proteststorm har lagt sig
Det var i september i fjol som Bostadsstiftelsen Platen i Motala sjösatte sin omfattande omorganisation. Många bovärdar fick byta område att arbeta i och det ledde till protester bland personalen och inte minst bland hyresgästerna.
– Tidigare hade vi ett 40-tal bovärdar som alla arbetade väldigt självständigt och med små egna budgetar. Det innebar att det kunde bli väldigt tufft om man hade otur. En enda dyr reparation kunde spräcka årsbudgeten för området. Och om någon blev sjuk kunde ett helt bostadsområde stå för fäfot under tiden, säger Platens vd Peter Sjerling.
Han menar också att den tidigare organisationen kunde leda till orättvisa, hyresgäster emellan.
– Vi hade 40 olika sätt att se på hur en lägenhetsbesiktning ska gå till. Så kunde vi inte fortsätta att ha det.
För att göra organisationen mindre sårbar och samtidigt stimulera samarbete är personalen sedan i höstas i stället för att arbeta ensamma indelade i fem team som ansvarar för olika bostadsområden. I varje team finns, förutom bovärdar och teamledare, en snickare som kan utföra enklare reparationer.
I samband med organisationsförändringen steg plötsligt antalet felanmälningar kraftigt, en effekt som Peter Sjerling inte räknat med.
– Det verkar som om en del hyresgäster tog chansen när det var ny personal ute i områdena. Men efter tre månader minskade ärendeinflödet och blev normalt igen, säger Peter Sjerling, som känner sig i stort sett nöjd med organisationsförändringen nu när den har hunnit sätta sig.