Punktrenovering får kritik
En renovering som höjer standarden på din lägenhet ger din hyresvärd rätt att höja hyran. Men du som hyresgäst har rätt att säga nej till en renovering. Då får värden vända sig till hyresnämnden som får avgöra frågan. Men nu har flera bolag i Bohus-Älvsborg-Skaraborg börjat renovera lägenheter först när de är tomma.
Så jobbar bland annat bostadsbolaget Willhem. De kallar sin princip Willhemlyftet. Den innebär att de renoverar när en hyresgäst har flyttat ut och nästa inte hunnit in. Det sättet att renovera innebär att ingen kan motsätta sig renoveringen. Något som fått Hyresgästföreningen att reagera.
– Det är ett sätt att runda systemet. De behöver inget medgivande för det finns ingen motpart, säger Magnus Elsing, förhandlare på Hyresgästföreningen.
Nu när många miljonprogramsområden ska renoveras kämpar Hyresgästföreningen aktivt för att ge hyresgästerna så mycket inflytande som möjligt. Magnus Elsing tycker inte Willhemlyftet ligger i linje med det.
– Framtiden är att utgå ifrån kundens, alltså hyresgästens, behov och önskemål. Det går inte att uppnå när du renoverar en lägenhet som inte är uthyrd, säger han.
Ann Skörvald jobbar med Willhemlyftet på bolaget. Hon tycker att tillvägagångssättet gynnar hyresgästerna.
– Det är inte någon fördel för oss. Det är hyresgästerna som tjänar på det. De behöver inte flytta ut under en renovering. Dessutom blir ingen påtvingad en renovering de inte vill ha. Därmed blir ingen tvingad till hyreshöjningar.
Kan du inte se några nackdelar, som att hyresgästen inte får något inflytande över renoveringen?
– Visst, på sikt hoppas vi kunna involvera hyresgästerna tidigare i processen. Men vi är inte där än, säger Ann Skörvald.
En modell av motsatt karaktär är den som det kommunala bostadsbolaget Hyresbostäder i Falköping valde. När de skulle totalrenovera sina lägenheter på Wetterlinsgatan var det nästan 30 år sedan de gjorde något liknande.
–Vi saknade erfarenheter och famlade oss fram till en början. Men med hjälp av Hyresgästföreningen kom vi i gång med samråd och hyresgästerna bildade en arbetsgrupp, säger vd Anders Johansson.
Det visade sig att hyresgästerna hade olika viljor. Vissa ville ha hög standard medan andra prioriterade låg hyra. Lösningen blev tre nivåer att välja bland, för både badrum och kök. Mini, midi eller maxi. Flest valde midi.
– Det här är vårt billigaste boende med många små lägenheter. För oss var det viktigt att alla skulle kunna bo kvar, säger Anders Johansson.