Rådgivningssamtalen har ökat
Varje år ringer eller besöker medlemmarna Hyresgästföreningen Region norra Skåne för att få hjälp med frågor som rör bostaden. De vanligaste handlar om brister i lägenheten, hyran eller om allmänna utrymmen så som tvättstugan eller trapphuset.
2014 hade föreningen 3 118 rådgivningssamtal och 2015 har det ökat till 3 766. Vad ökningen beror på är oklart.
− Det kan bero på att en medlem ringer mer än en gång men antalet medlemmar har även ökat, säger Lillemor Nordhöj, samordnare vid Hyresgästföreningens juridik avdelning.
Av rådgivningssamtalen blev 1 504 stycken till ärenden 2015. Det är en minskning från 2014 då det drevs 1 609 ärenden.
Av dessa ärenden är det endast ett fåtal som görs upp vid olika rättsliga instanser.
2015 drevs 7 ärenden i hovrätten, 26 ärenden i hyresnämnden, 3 ärenden vid kronofogden, 15 ärenden i tingsrätten och 9 oavslutade. De vanligaste orsakerna till att ärenden drivs vidare är brister i lägenheten, uppsägningar och villkorsändringar i hyreskontraktet.
Enligt Lillemor Nordhöj är siffrorna ett kvitto på att de flesta tvister får en lösning.
− Det här är ett kvitto på att vi lyckats väl med vårt arbete bland annat att ta upp reparationskrav i samband med hyresförhandlingarna. Vi är också duktiga på att hitta lösningar så att parterna aldrig behöver hamna i till exempel hyresnämnden. I de flesta fall är det bättre för alla parter att hitta en lösning innan det går vidare till en rättslig instans.
Fotnot: Samtliga siffror är tagna från perioden 1/1 – 16/12 år 2014 och 2015.