”Rätt hyra” gav felaktiga hyror
Efter flera års arbete införde Vallonbygden systematisk hyressättning från februari i år. Bolaget har gått igenom alla lägenheter och poängsatt dem utifrån olika faktorer som läge, standard och utrustning.
Men när hyresgästen Birgitta Wastesson fick sin nya hyra var det inte allt som stämde. Hon skulle betala extra för saker som inte fanns och för utrustning som hon skaffat själv.
– Det är rena rama röran, det är ingen ordning alls. Det har varit så dålig information, säger hon.
Men Birgitta Wastesson är inte ensam. Vallonbygden har fått korrigera över 80 hyror sedan februari. Det har varit både falska balkonger, extra toaletter och rum som gett mer poäng och högre hyror.
– Alla har inte förstått sina deklarationer riktigt. Men stämmer det inte så ska det rättas till, säger Björn Andersson, vd för Vallonbygden.
Att ni skickat ut felaktiga hyror, vad säger du om det?
– Visst kunde vi ha gjort det här bättre. Men hyresgästerna har fått komma med synpunkter på deklarationen, men en del har upptäckt fel först när de fått sin hyresavi.