Annons

Råttor, fukt och dålig ventilation – hyresgästerna fick nog och anlitade privata jurister

Gävle Råttor vid soporna, dålig ventilation och kakel som lossnat från väggen. Ett tio­tal hyresgäster i ett hus i Gävle anlitade privata jurister för att komma till rätta med problemen.
Foto: Petra Marandi Roos/foto från hyresnämnden
Huset på Norrtull ser relativt välskött ut på utsidan, men boendemiljön har varit så pass dålig att kommunen utfärdat ett åtgärdsföreläggande. Till höger ett foto på kakel som lossnat i en hyresgästs badrum.

När hyresvärden inte agerade, och hyresgästerna inte tyckte att de fick tillräcklig hjälp av Hyresgästföreningen, anlitade de två privata jurister, som själva bor i huset på Valbogatan i Gävle.

Med juristerna som ombud vände sig hyresgästerna till hyresnämnden och begärde nedsättning av hyran, med hänvisning till en lång rad brister. Ansökningarna var gjorda på ett sådant sätt att nämnden bara kunde medla, och fastighetsägarna var inte intresserade av medling. Men hyresgästerna anmälde också bristerna till kommunens avdelning för miljö- och hälsoskydd. Kommunen utfärdade ett åtgärdsföreläggande mot hyresvärden – med hot om vite.

Läs ocksåHyresgäst blev uppsagd två gånger – får halv miljon och fyra eldstäder i förlikning

Hyresgästerna vill undvika konflikt

Hem & Hyra har kontaktat alla de hyresgäster som vände sig till hyresnämnden. Tre har flyttat och ingen av de som bor kvar i huset har velat bli intervjuad.

– Hyresgästernas inställning överlag är att man har velat hitta en lösning och sen kunna släppa det här och gå positivt framåt, snarare än att skapa konflikter. Många har visat mycket förståelse för fastighetsägaren. Och när vi väl fick till en dialog tycker jag att fastighetsägaren har svarat upp bra mot det, säger Sofia Nordlund, juridiskt ombud.

Hon tror att droppen för många av hennes grannar var att hyresvärden ville höja hyran, samtidigt som de inte hade fått en mängd brister i sina lägenheter och i gemensamma utrymmen åtgärdade.

Läs ocksåSlarvade konstant med hyran – barnkonventionen räddar mannen från att vräkasTvådelad bild: Ena halvan visar ingången till hyresnämndens lokaler i Västmanlands tingsrätt. På den andra bilden, som är en genrebild, ser man en liten pojke bakifrån. Han tittar ut genom ett stort fönster.

Föreläggande med hot om vite

I mars beslutade samhällsbyggnadsnämnden om ett föreläggande mot fastighetsägarna, bröderna Christer och Björn Ekehov. Det innebar att de måste fixa ventilationen, utreda orsaken till fukt i badrummet i en av lägenheterna, ta bort eventuellt skadat material där, samt redovisa städrutiner för de allmänna utrymmena. Städrutinen skulle vara klar 5 april och de övriga punkterna 5 juni, annars väntade ett vite.

I skrivande stund har fastighetsägarna redovisat sina åtgärder till kommunen i tid, men några hyresgäster har fortfarande synpunkter som ska följas upp.

Varför har ni inte skött om huset bättre?
– Det är en tycke och smak-fråga. Vi har skött huset så gott vi har kunnat, säger Christer Ekehov.

Läs ocksåFuktigt och dragigt i Camillas lägenhet – hyresvärden: "Det ber vi om ursäkt för"En kvinna står vid ett fönster och tittar ut.

Han berättar att de tidigare hade anlitat en person som hade koll på ventilationen och såg till att obligatorisk ventilationskontroll (OVK) gjordes, men att han gick i pension utan att meddela det och att de därför missat att göra OVK 2012 och 2018. Han säger också att de inte har fått in några felanmälningar.

– Vi hade en kille som skulle vidarebefordra sånt där, men det gjorde han aldrig. Nu har vi ordnat så att hyresgästerna kan anmäla fel direkt till oss.

Annons

Var han anställd eller hyresgäst?
– Det har du inte med att göra, säger Christer Ekehov.

Enligt honom började problemen med råttor när grannfastigheten renoverades och råttorna kom upp från avloppsystemet, och när vissa hyresgäster slarvade med sopsorteringen sökte sig råttorna dit.

– Lägger hyresgästerna sopor på sidan om kommer råttor förr eller senare. Nu har vi fått hyfsad ordning på det. Och vi har haft Anticimex där, säger han.

Husfasad Valbogatan 44 i Gävle, i fem våningar plus takkupor, varm sandfärgad/aprikosfärgad putsad fasad, grå fasad på nedersta våningen.
Fastighetsägarna har redovisat åtgärder i tid för att slippa vitet, men några av hyresgästerna har synpunkter som ska följas upp innan kommunens avdelning för miljö- och hälsoskydd kan avsluta ärendet.

Oro för föroreningar i källaren

De problem som hyresgästerna har rapporterat kvarstår är att OVK-protokollet inte finns anslaget i trappuppgången och att städningen i och runt soprummet fortfarande brister. Hyresgästerna har också påtalat att det finns ett damm i källaren som de tror kommer från avloppsutsläpp efter flera stopp i avloppet och översvämningarna i Gävle för två år sen. De tror att det kan finnas både rester av avföring och svartmögel i källaren.

– Vi har sanerat hela källaren på 44:ans sida, utom inne i hyresgästernas förråd. Så länge hyresgästerna stoppar ner soporna rätt blir det inte problem med råttor. Det funkade jättebra förut. De flesta av mina hyresgäster sköter sig utomordentligt, men några gör det inte, och det har varit problemet, säger Christer Ekehov.

Vad ska ni göra åt det då?
– Vi får sätta upp lappar och be att de sorterar rätt. Annars får vi väl ta bort sorteringen, säger han.

Ska det krävas hot om vite för att ni ska se till att hyresgästerna har en okej boendemiljö?
– Nej, det ska inte krävas. Så fort felen påpekades åtgärdade vi det på en gång. Men det tar ungefär två månader att handla upp någonting. Och sen tar det ungefär en månad att genomföra. Nu är det genomfört.

Enligt Christer Ekehov påbörjade de upphandlingen av städning och renovering av ventilationen innan hotet om vite kom.

”Vi har haft den här kåken i familjen sen 1962.”

Hur ser planerna ut för den här fastigheten framöver?

Annons

– Vi har haft den här kåken i familjen sen 1962, så jag har inga andra planer än att sköta om den. Vi tillhör inte de där snabba fastighetsgrabbarna. Jag var väl sju år då farsan och morsan köpte den. Nu är det jag och brorsan som har den, säger Christer Ekehov.

Missnöjda med Hyresgästföreningens stöd

Bengt Olsson, chef för juridiska enheten på Hyresgästföreningen i region Aros-Gävle.

Flera hyresgäster i huset är missnöjda med stödet från Hyresgästföreningen, enligt deras juridiska ombud. Enligt Bengt Olsson, enhetschef för juridik i region Aros-Gävle och Mitt, har den juridiska enheten inte haft något ärende i huset sen 2018. Rådgivningen har tagit emot flera telefonsamtal, men de har stannat vid att personen fått råd och en uppmaning att återkomma om det inte blir bättre.

– Man kan alltid diskutera om rådgivningen borde ha lämnat över fler ärenden till den juridiska enheten. Det verkar som att flera av de som hört av sig gått ur Hyresgästföreningen, så det tyder på att de varit missnöjda, men det verkar inte som att personerna har hört av sig igen, säger Bengt Olsson.

När hyresgäster väl har anlitat en privat jurist har Hyresgästföreningen som policy att inte driva det ärendet.

Krav på åtgärder före hyresförhandling

Hyresgästföreningens förhandlare har däremot ställt som krav att bristerna åtgärdas innan de börjar förhandla om en hyreshöjning.

Magnus Lager, förhandlare på Hyresgästföreningen i region Aros-Gävle.

– Flera av bristerna har inte rapporterats in till Hyresgästföreningens rådgivning, så man har inte använt sina rättigheter som medlem fullt ut. De första signalerna jag fick om skicket på huset var från personen som företräder flera av hyresgästerna med fullmakt. Men jag har bara jobbat ett och ett halvt år på Hyresgästföreningen, så det är möjligt att det hänt saker före min tid, säger Magnus Lager, förhandlare på Hyresgästföreningen.

Enligt de uppgifter han har fått återstår det fortfarande brister att åtgärda i huset.

– Det är ju en sak att de gjort de mest akuta för att slippa betala vite, men kravet vi ställer är att allt ska vara fixat. Huset och lägenheterna ska vara i schysst och beboeligt skick innan vi diskuterar en hyreshöjning i år, säger Magnus Lager.

Läs också 175 hushåll i centrum för mångårig hyresstrid: "En klassisk delseger" Bristerna i Kenneths lägenhet fixades inte på flera månader: "Det är tröttsamt"

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.