Annons

Rebecka bor i fukt och mögel – felanmälningarna fastnar hos värden

Göteborg Studenten Rebecka Stenmark bor i skarp mögeldoft och med en mindre sjö på balkongen. Felanmälningarna till studentvärden SGS leder ingenvart, eftersom en annan värd äger huset. ”Jag ska inte behöva flytta bara för att min hyresvärd inte löser detta”, säger hon.
Efter ett drygt halvår i sin studentlägenhet är Rebecka Stenmark besviken på sin hyresvärd SGS. Fuktproblemen har gjort den inglasade balkongen obrukbar och märks även av inne i lägenheten.
Foto: Terje Carlsson/privat
Efter ett drygt halvår i sin studentlägenhet är Rebecka Stenmark besviken på sin hyresvärd SGS. Fuktproblemen har gjort den inglasade balkongen obrukbar och märks även av inne i lägenheten.

– Jag är förbannad på allt strul och att ingen tar ansvar! Det är väldigt stressande och det är jobbigt att ens hyresvärd inte lyssnar på en.

25-åriga Rebecka Stenmark studerar på Göteborgs universitet. I augusti förra året flyttade hon in i sin studentlägenhet på Mandolingatan i Frölunda, Göteborg.

Läs ocksåVärden felbedömde fuktskador – nu tvingas Miriam och hennes grannar flyttaMiriam Brattgård och hennes sambo har med bara några dagars varsel tvingats packa ihop sin lägenhet sedan en långvarig fuktskada blivit akut.

– Balkongen var inte städad när jag flyttade in. På balkonggolvet låg det konstgräs och när jag lyfte på det upptäckte jag fukten.

Rebeckas inglasade balkong tidigare i höstas, strax innan Rebecka Stenmark upptäckte fuktproblemen.
Rebeckas inglasade balkong tidigare i höstas, strax innan Rebecka Stenmark upptäckte fuktproblemen.

Rebecka tog bort konstgräset. Några dagar innan jul kom en hantverkare till lägenheten och målade väggarna på balkongen. Men när snön smälte trängde fukt och vatten igenom från balkongen ovanför och rann nedför väggarna, innanför färgen.

Ett halvår efter att hon flyttade in finns nu ständigt en större vattenpöl på balkongen.

Läs ocksåSå blir du en del av fusket – detta bör du ha koll på när du köper hemstädSe upp för prisdumpade städtjänster när du köper hemstäd. Om timpengen är orimligt låg är det sannolikt städpersonalen som betalar det verkliga priset.

– Jag har felanmält detta igen efter målningen, men ingen har kommit hit. Ingen verkar bry sig.

Problem även i badrummet

Rebecka bor i en etta på 28 kvadratmeter. När hon stänger balkongdörren visar det sig att det även invändigt finns spår av fukt. Badrummet luktar fränt av något som kan vara mögel.

– Jag håller alltid badrumsdörren stängd så att inte lukten sprider sig i lägenheten. Alla som hälsar på hos mig säger ”Oj, vad det stinker!”.

Läs ocksåRekordhöjning i Alingsås – kommunala bostadsbolaget står för årets hittills största höjningAlingsåshem och Jesper Lissmark, förhandlare på Hyresgästföreningen.
Glaskåpan över badrumslampan var trasig när Rebecka Stenmark flyttade in i somras. Den är fortfarande inte ersatt.
Glaskåpan över badrumslampan var trasig när Rebecka Stenmark flyttade in i somras. Den är fortfarande inte ersatt.

Rebecka Stenmarks etta är en av cirka 70 lägenheter i området som förmedlas av Stiftelsen Göteborgs Studentbostäder, SGS. De hyr i sin tur av det kommunala bostadsbolaget Poseidon. I trappuppgångarna blandas studentlägenheter med vanliga lägenheter.

Rebecka har skriftligen påtalat problemen vid flera tillfällen till både SGS och Poseidon. På SGS:s hemsida för Mandolingatan framgår att stiftelsen sedan tidigare känner till att det tar längre tid än vanligt att åtgärda fel, eftersom fastigheten ägs av en annan hyresvärd.

SGS vill inte kommentera felanmälningar

Catharina Lind är kommunikationsansvarig på SGS. Hon svarar på våra frågor via mejl.

Vilket ansvar har SGS för sina hyresgäster när det uppstår fel i lägenheterna?

– SGS Studentbostäder har ansvar för att fel i bostäder blir åtgärdade. Bostäderna på Mandolingatan förhyr SGS Studentbostäder av Bostads AB Poseidon. Fel i bostäder och i övriga delar av fastigheten felanmäler SGS Studentbostäder vidare till Bostads AB Poseidon som åtgärdar felen.

Annons

Däremot vill hon inte gå in på problemen i just Rebecka Stenmarks lägenhet. Inte heller om Rebecka kommer att kompenseras på något sätt, eller erbjudas en annan bostad.

– Vi kommenterar inte enskilda ärenden.

Varför har era lägenheter fel och brister redan vid inflyttning?

– Så snart vi får kännedom om fel, felanmäler vi till Bostads AB Poseidon.

Känner igen sig i tidigare vittnesmål

SGS har tidigare fått kritik för fuktskador, skadedjur och smuts i lägenheter som studentjätten hyr av Poseidon.

Redan tidigare, innan Rebecka Stenmarks felanmälde problemen i sitt studentboende på Mandolingatan, har det framkommit ett missnöje när det gäller smuts och hygien i lägenheterna som SGS hyr av Poseidon.

För två år sedan slog studenter larm om kackerlackor och mögel, vilket GP rapporterade om.

Den nya väggfärgen hemma hos Rebecka Stenmark förstördes snabbt av vatten som rann innanför.
Den nya väggfärgen hemma hos Rebecka Stenmark förstördes snabbt av vatten som rann innanför.

Rebecka Stenmark flyttade in i sitt studentboende på Mandolingatan 1,5 år senare. Men hon har läst granskningen och känner igen sig i missnöjet. Förutom lukten i badrummet och vattnet på balkongen så var ugnen ofräsch och badrumslampan trasig när hon flyttade in. Lampan är fortfarande inte lagad.

– Jag har ringt, mejlat och tjatat om alla fel och brister. Men jag helt enkelt inte tid att hålla på och jaga både SGS och Poseidon för att någon ska ta ansvar för att fixa det här.

Fuktproblem i många lägenheter på Mandolingatan

Helga Valdimarsdottir, distriktschef på Poseidon, bekräftar att bolaget hittills inte kommit till rätta med problemen i Rebeckas lägenhet.

– Vi har nyligen fått in ännu en felanmälan från henne om vattnet på balkongen. Frågan är om det behöver göras en fuktutredning eller annat, vi har ännu inte hunnit besluta kring detta, säger hon.

Helga Valdimarsdottir, distriktschef på Poseidon.
Helga Valdimarsdottir, distriktschef på Poseidon.

Enligt Helga Valdimarsdottir har Poseidon problem med vatten och fukt i många av sina 800 lägenheter på Mandolingatan. Skadorna kräver egentligen en större underhållsinsats, men den har fått stå tillbaka.

Annons

– Det här går inte att laga utan större investeringar och vi får i nuläget lappa och laga. En stor del av vår budget går nu till reparationer och det är tråkigt att ha hamnat i den cirkeln.

Vad ska ni göra åt problemen hos Rebecka?

– Just här behöver vi göra en fuktutredning så att vi kan åtgärda problemet. Vi får kika på det igen. Vi ämnar genomföra stambyten på Mandolingatan.

Vem bär ansvaret för att fel åtgärdas, ni eller SGS?

– Det är vi som bär ansvaret.

Hur ser relationen ut idag mellan SGS och Poseidon, enligt dig?

– Det är lättare där de hyr hela trappuppgångar. Vi har haft en arbetsgrupp ihop för att få samarbetet att fungera bättre än tidigare och tagit fram nya rutiner eftersom studenterna inte har samma smidighet i hanteringen av felanmälningar. Problemet är att studenterna inte är våra hyresgäster och de kan inte registrera sina fel direkt i våra system. Jag skulle önska att Rebecka och andra studenter skulle ha lika lätt att felanmäla som andra boende i våra hus.

Felanmälningar har tagit mycket tid

Hemma i sin lägenhet visar Rebecka Stenmark upp alla sina mejl och diskussioner med SGS om smuts, fukt och bristfällig städning. Hon har lagt ner mycket tid på att försöka få fel och brister åtgärdade. På frågan om hon inte funderar på att bara ge upp och flytta, svarar hon:

– Jag trivs jättebra i området. Det är en charmig lägenhet och jag orkar inte flytta mer. Jag har redan flyttat tillräckligt som student. Det är också en principsak att jag inte ska behöva flytta bara för att min hyresvärd inte löser detta.

LÄS MER Så mycket kan din hyra sänkas vid fel i lägenheten

Läs också Hemlös dömd till fängelse – tog sig in i tom lägenhet: "Vad ska man göra – ska man dö?" Så gör du om du får en felaktig faktura från värden

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.