Regioner har olika syn på föreningens faktabank
I mars 2013 lanserades Hyresgästföreningens sajt hurvibor.se. (Länk här.) Idén kom från förtroendevalda i region Mitt och förre regionchefen i Aros-Gävle, Bertil Mattsson, var en av de drivande tillsammans med Annakari Berglund på Hyresgästföreningen i Borlänge som då var kommunikationschef i båda regionerna.
Tanken var att sajten skulle användas av medlemmar, anställda och förtroendevalda som faktabank och underlag i opinionsarbetet. Men även journalister, debattörer och andra bopolitiskt intresserade skulle här få fakta och dessutom Hyresgästföreningens kommentarer.
Sedan starten har sajten skötts utanför föreningen av Karin Wennermark, journalist och projektledare i Falun. (Hem & Hyra skrev om succépremiären för hurvibor.se här och porträtterar Karin här.)
Intresset för hurvibor har vuxitpå de tre år som den funnits och i dag har sajten 70 procent fler besökare än vid samma tid i fjol.
Region Väst tyckte också att en sajt som samlade fakta om boende, byggande och hyresgästers ekonomi ned på kommunnivå var en bra idé och gick med i samarbetet en tid efter starten. Det har också funnits en förhoppning om att riksförbundet också skulle vara med och därmed skulle alla landets regioner och kommuner finnas med, men så har det inte blivit.
1 januari i fjol bröt Aros-Gävle sitt kommunikationssamarbete med Region Mitt, artikel här, och valde att lämna hurvibor under våren. Som anledning till att inte längre vara ansluten till faktabanken anger regionchef Johan Pelling ekonomi och ointresse:
– Det korta svaret till att vi bröt samarbetet med hurvibor är ekonomi och att vi tycker att det görs bättre nationellt, för att få ned kostnaderna och totalt sett kunna få en ännu bättre produkt. Sedan bidrog också att vi har haft svårt att få riktig fart på användningen av sajten bland våra enheter och förtroendevalda.
Under de år som regionen var med betalade man cirka 350 000 kronor per år för statistik från de tre länen, Gävleborg, Uppsala och Västmanland, och deras sammanlagt 28 kommuner.
Region Mitts kommunikationschef Annakari Berglund håller med om att det kostar en del, kostnaden baseras på regionens fyra län, Dalarnas, Värmlands, Örebro och Södermanlands med 52 kommuner och är alltså en bit högre än de 350 000 kronor per år Aros-Gävle betalar, men tycker att regionen verkligen får valuta för pengarna:
– Vi har investerat en hel del men jag tycker hurvibor är väldigt bra. Allt finns på ett ställe och vi har stor nytta av den i vår opinionsbildning. Jag tycker vi får valuta för det vi lägger ned.
Att sköta sajten internt är det ett alternativ?
– Nej, jag kan inte se att det i dag skulle bli effektivare. Det här är det bästa i dag. Ska vi kunna vara faktabaserade i vår argumentation måste vi har en bra faktabank och det har vi i hurvibor.se, säger Annakari Berglund.