Regn skapar fler bostadsärenden
Regn, blåst, kyla och mera regn. Det dåliga vädret kan ha fått fler hyresgäster att stanna hemma under de mest intensiva semesterveckorna. Det tror i alla fall Alexandra Lind, ärendehandläggare på Hyresgästföreningen i Linköping, kan vara orsaken till att hon fått ta emot ovanligt många ärenden under juli i år.
– Generellt är det färre som hör av sig till oss i semestertider än under resten av året. Men för min del har det varit mer att göra i juli i år än i fjol. Det har bland annat varit en hel del bristärenden, alltså att man ringer om olika problem i lägenheten, att något är trasigt till exempel, säger Alexandra Lind.
Och det behöver inte vara så att bristerna har blivit fler, utan att människor helt enkelt varit lediga och hemma och därmed haft tid att ta tag i det som man upplever som problem i boendet.
Generellt är det annars vanligt att frågorna och klagomålen under sommaren handlar om typiska sommarfrågor, som studsmattor och badpooler eller grannars grillos som stör.
– Jag har faktiskt inte haft ett enda sådant ärende i år, säger Alexandra Lind och utgår från att även det har med vädret att göra.
Eftersom det är semestertider även för Hyresgästföreningens personal så är bemanningen bland ärendehandläggarna något lägre än normalt. Det är dock inget som medlemmar som behöver hjälp ska märka något av.
– Vi täcker upp för varandra i regionen och de geografiska områdena blir lite luddigare än annars.
Men det finns andra faktorer som kan krångla till arbetet.
– Det är alltid lite svårare att få tag på folk på sommaren. Hyresvärdar och hantverkare har ju också semester, säger Alexandra Lind.