Annons

Reklamfilm ska få oss att duscha fem minuter

Nyheter Ny "revolutionerande" uppfinning. Branschorganisationen Sabo har med hjälp av flera intresseorganisationer sjösatt en bred kampanj som ska få oss att spara på energin.

Allmännyttans energisparkampanj är namnet på en stor samling reklamfilmer, annonser och jippon som tillsammans ska Sveriges hyresgäster att med enkla medel sluta slösa energi i onödan.

Med glimten i ögat får man bland annat följa energispararbetaren Harry Bengtsson, som skapar rabalder världen över när han introducerar ”Duschklockan” – en uppfinning som ska förmå människor att duscha i enbart fem minuter. Den förra filmen med Harry Bengtsson har fått över 500 000 visningar på Youtube. Där finns även bonusmaterial såsom en karaokesång med kampanjens protagonist.

Läs ocksåOklara regler: Lång väntan på varmvatten när värden bytte AnnCriztins kranKvinna vid ett handfatet. Hon har ena handen på vredet, den andra under kranen för att känna på vattnet.

Annicka Istemo, projektledare på Sabo, berättar att det har varit viktigt att hitta en folklig ton som tilltalar många. Och att för egen del inte slösa onödigt med pengar.

Annons

– Vi har valt digitala medier för att nå ut brett och det handlar inte om någon stor mediabudget utan om att människor är genuint intresserade av att spara energi. 

De 1 000 första som surfar in på kampanjsajten får möjlighet att beställa den så kallade Duschklockan kostnadsfritt.

Annons
Läs ocksåElpriserna: Nu slipper Inger kallhyran – "åkte på en riktig smäll i januari"Inger slipper kallhyra

Allmännyttans energisparkampanj startade 2012 och stöds även av Hyresgästföreningen, Naturskyddsföreningen och Energimyndigheten. 

Läs också Virginia är expert på att spara el – här är hennes bästa tips Luftvärmepumpen sänker Bertils elnota - "Hoppas vi får ner kostnaden med tre fjärdedelar" Värmen redan katastrofdyr för Britta: ”Det kommer bli värre”

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.