Reklamfilm ska få oss att duscha fem minuter
Allmännyttans energisparkampanj är namnet på en stor samling reklamfilmer, annonser och jippon som tillsammans ska Sveriges hyresgäster att med enkla medel sluta slösa energi i onödan.
Med glimten i ögat får man bland annat följa energispararbetaren Harry Bengtsson, som skapar rabalder världen över när han introducerar ”Duschklockan” – en uppfinning som ska förmå människor att duscha i enbart fem minuter. Den förra filmen med Harry Bengtsson har fått över 500 000 visningar på Youtube. Där finns även bonusmaterial såsom en karaokesång med kampanjens protagonist.
Annicka Istemo, projektledare på Sabo, berättar att det har varit viktigt att hitta en folklig ton som tilltalar många. Och att för egen del inte slösa onödigt med pengar.
– Vi har valt digitala medier för att nå ut brett och det handlar inte om någon stor mediabudget utan om att människor är genuint intresserade av att spara energi.
De 1 000 första som surfar in på kampanjsajten får möjlighet att beställa den så kallade Duschklockan kostnadsfritt.
Allmännyttans energisparkampanj startade 2012 och stöds även av Hyresgästföreningen, Naturskyddsföreningen och Energimyndigheten.