Resthyresgäst nekas lägenhetsunderhåll
Hyresgästen har bott i lägenheten sedan 2005. När hon flyttade in var det Mimer som förvaltade fastigheten. Sedan dess har lägenheterna ombildats till bostadrätter, medan kvinnan och flera av hennes grannar bor kvar som hyresgäster, med bostadsrättsföreningen styrelse som hyresvärd.
Kvinnan har vissa brister i sin lägenhet som hon skulle behöva få åtgärdade, men styrelsen har sagt nej. I december meddelade styrelsen att de bara utför underhåll om det är något som är så pass allvarligt att hyresgästen inte kan använda sin lägenhet på grund av det.
Hyresgästföreningen, som företräder kvinnan i hyresnämnden, anser dock att en av bristerna är ett sådant hinder, om än ett litet.
Mattan i köket skulle behöva bytas ut. Det samlas smuts i den del som är sliten och mattan blir svår att göra ren. Kvinnan vill också att köksluckor och lådor fräschas upp. Hon har själv målat där det fattats färg, framgår det
– Eftersom det bristande underhållet inte utgör något stort hinder för hyresgästen i det här fallet anser vi på Hyresgästföreningen att det blir intressant att få till en prövning, säger Håkan Forsman, ärendehandläggare på Hyresgästföreningen.
Kvinnan har vänt sig till hyresnämnden redan 2013 när hennes torkställning i badrummet gick sönder, men den gången löste sig problemet innan ärendet behövde tas upp i nämnden.