Rev ut duschkabinen – kostar kontraktet
I september skriver värden i Halmstad till hyresnämnden i Göteborg och ber om hjälp med att säga upp en hyresgäst. Hen skriver att badrummet i lägenheten är oskyddat från vatten. Orsaken är att hyresgästen helt sonika har rivit ut duschkabinen, för att det var trångt att duscha, och då svårt skadat badrummet. Dessutom har hyresgästen förstört ett fönster och bytt ut det själv mot ett som inte passar.
Hyresvärden beskriver även andra problem som uteblivna hyresinbetalningar, fimpar som slängts från fönster och att oroliga och klagade grannar störs av ljud och spring.
Hyresgästen har sagts upp men flyttar inte. ”Vill ni snälla snälla skyndsamt hjälpa mig med detta ärende” skriver värden.
I oktober försvarar sig hyresgästen skriftligen: ”Detta hela handlar om dålig kommunikation”. Hon berättar att hon i många år varit punktlig med att betala hyran men i slutet av sommaren blev hon utan pengar. Nu har hon vänt sig till sociala myndigheter för att få ekonomisk hjälp. Hon känner sig baktalad och betonar att hon och hennes familj inte har gjort något fel.
I november görs en besiktning av lägenheten. Badrummet visar på ”stor misskötsel”. När duschkabinen slets loss skadades kakel och klinker och badrummet är obrukbart. Hyresgästen har försök att åtgärda skadorna genom att lägga nytt kakel över de skadade delarna men detta kommer bara att få vatten att samlas och mögel att frodas. Det egeninsatta fönstret riskerar få vatten att tränga ut i väggen.
Hyresvärden meddelar att omfattningen av skadorna inte är klarlagda och ett skadeståndsanspråk kommer att väckas när de är det.
I december träffas parterna i hyresnämnden och kommer överens i en förlikning. Kvinnan får bo kvar till mars. Flyttar hon inte då kan hon avhysas. Hyresvärden får rätt att omedelbart renovera badrummet. Hyresskulden, som nu är 34 000 kronor, ska betalas enligt en avbetalningsplan.