Rikshem vill ha tusentals kronor för fuktskadade köksluckor – trots att Javed felanmälde
Javed Hussain bläddrar i en tjock bunt med papper. Han visar en mejlväxlingar med hyresvärden Rikshem, bekräftelser på felanmälningar, besiktningsprotokoll – och så flytträkningen som kom efter att fyrabarnsfamiljen flyttat tidigare i år. Den största summan, 6 875 kronor, vill Rikshem ha för köksluckorna där färgen har flagnat av fukt.
– De var fuktskadade redan när vi flyttade in. Jag felanmälde det och fick till svar att det skulle åtgärdas. Men två år passerade utan att de gjorde något åt dem. Skåpen tålde inte vatten och då är det klart att skadorna förvärras om man använder köket, säger Javed Hussain.
Han berättar att de tidigare bodde i en lägenhet hos Rikshem i Eriksberg och även då fick en flyttnota som han tyckte var felaktig.
– Då hade jag inga bevis. Den här gången såg jag till att dokumentera allting, säger han.
Satte in köksluckor av dålig kvalitet
Han är inte ensam om att ha haft problem med fuktskadade köksskåp i Gränby. Efter en stor renovering beslutade Rikshem för runt sju år sen att byta ut alla nyinsatta skåpluckor av en viss typ, då de visat sig vara känsliga för vatten.
– Jag fick senare höra från hyresgäster att det fanns lägenheter där de inte bytt. Jag uppmanade dem då att felanmäla det, säger Eva Byegård, som är ordförande i den lokala hyresgästföreningen.
Rikshem: ”Betydligt större skador”
Rikshem kan inte svara på om luckorna i Javeds före detta lägenhet har bytts ut, men anser ändå att räkningen är korrekt.
– Vid avflytt var det betydligt större skador än när han flyttade in, säger Peter Skeppström, press- och PR-ansvarig på Rikshem.
Är det inte självklart att skadorna blir värre om de inte åtgärdas och man fortsätter att använda köket?
– Så som jag använder ett kök har jag svårt att se att de här skadorna skulle uppstå. Då har du i så fall vatten både ovan och under köksluckorna, säger han.
Enligt honom finns ingen felanmälan från Javed Hussain registrerad, trots att Javed har visat upp för Hem & Hyra att han fått bekräftelsemejl från Rikshem där det står ”Tack för din felanmälan!”.
– Förmodligen beror det på att det inte skett via Mina sidor, men vad som hänt vet jag inte, säger Peter Skeppström.
Javed Hussain har bestridit flytträkningen och även vänt sig till Hyresgästföreningen för att få stöd. Om Rikshem vill driva in pengarna måste bolaget lägga fram bevis i domstol för att Javed är skyldig att betala.
Vid inflytt:
- Läs besiktningsprotokollet. Mejla hyresvärden om något saknas eller inte stämmer. Spara en kopia på mejlet.
- Fota lägenheten, inklusive eventuella skador.
Under boendetiden:
- Sätt möbeltassar på möbler som riskerar att repa golvet.
- Ta hand om lägenheten och städa regelbundet.
- Gör felanmälan så fort något går sönder.
Vid utflytt:
- Spackla igen borr- och skruvhål på ett snyggt sätt.
- Städa mycket noga (eller anlita en städfirma som ger garanti på att klara besiktningen).
- Fota lägenheten efter utflytt och städning.
- Var med på för- och slutbesiktning om du kan.
- Skriv inte under besiktningsprotokollet om du är osäker på innehållet eller det står att du är ersättningsskyldig – även om du är beredd att betala en del.
Efter utflytt:
- Om du får en flytträkning som du tycker är orättvis kan du bestrida den i ett mejl till hyresvärden. Spara en kopia. Bestrid den på samma sätt till inkassobolag och Kronofogden om du får betalningskrav från dem.
- Kontakta Hyresgästföreningen för att få råd, om du är medlem.