Rikshems vd efter skandalen: Jag är uppriktigt ledsen
Juan Copovi Mena, vd i Telge Bostäder, säger att det är jättebra att Rikshem har bett om ursäkt för att de misskött Västra Blombacka som de köpte av Telge Bostäder 2013. I ett brev till Rikshem begär han också ett möte med Rikshems ledning. Nu svarar Rikshems vd att hon gärna träffas och berättar vad bolaget gjort i Blombacka.
– Jag vill träffa dem för att diskutera vad som hänt och säkerställa hur de ska se till att det inte händer igen. Nu ska vi bara boka in en tid och jag hoppas det blir innan sommaren, säger Juan Copovi Mena, som fått i uppdrag av Telge Bostäder styrelse att följa upp försäljningen och rapportera tillbaka till styrelsen.
Hem & Hyra har tidigare skrivit om hur hyresgästerna i Västra Blombacka levde under misärliknande förhållanden med krossade rutor och knarkmeny i trappuppgången. Rikshem reagerade med att sjösätta ett stort åtgärdspaket.
Men nu kan vi visa att Rikshems vd Sophia Mattsson Linnala tog frågan på största allvar och skrev ett brev till Boel Godner, (S), kommunstyrelsens ordförande i Södertälje kommun, Ingela Nyhlund Watz, (S) ordförande i Telge Bostäder och Telge Bostäders vd Juan Copovi Mena.
I brevet skriver hon att ”jag är uppriktigt ledsen och vill be om ursäkt för hur vi förvaltat vårt bestånd i Västra Blombacka. Vi har fått befogad negativ publicitet kring Rikshems förvaltning av området Blombacka i Södertälje”
I brevet skriver hon vidare att bolaget utreder hur det kunnat hända och att bolaget har avsatt resurser för att rätta till de akuta bristerna och att ledningen tar mycket allvarligt på händelsen.
”Jag hoppas att ni inte träffats av kritik som borde träffat oss”, avslutar hon brevet.
Därefter har styrelsen i Telge Bostäder gett vd Juan Copovi Mena att följa upp om Rikshem har brutit mot det avtal som tecknades när Rikshem köpte de 334 lägenheterna 2013.
I ett brev till Rikshem skriver Juan Copovi Mena att han vill ha ett möte med Rikshems vd för att få reda på hur arbetet med att förbättra för hyresgästerna. Han påminner om att det i köpeavtalets punkt 11.6 står att Rikshem ska ta ett långsiktigt ägaransvar och genomföra åtgärder som bidrar till trivsel, trygghet och attraktiva bostadsområden. ”Detta för att vi är måna om våra hyresgäster och deras boendemiljö även när beståndet förs över i annans ägo”
Har Rikshem brutit mot avtalet?
– Jag vet inte men det är det vi ska träffas och diskutera, hur de levt upp till avtalet. Men det finns sanktionsmöjligheter i avtalet om de har brutit mot det, säger han.