Riktad insats i Strömstad
– Exakt vad det beror på vet jag inte. Eventuellt kan själva bostadssituationen, med osäkra korttidskontrakt, spela in. Hyresgäster, som måste stå på god fot med sin värd för att inte mista sitt kontrakt, vågar kanske inte organisera sig, säger Tommy Hallenberg.
Är det ett misslyckande för Hyresgästföreningen?
– Man kan alltid säga att vi kunde ha gjort saker tidigare. Men ett misslyckande tycker jag inte att det är, säger Hallenberg och poängterar vikten av ett lokalt engagemang.
– Jag brukar säga att Hyresgästföreningen är där du bor. Det vill säga, för att vi ska kunna förhandla hyror och förbättra boendet behövs det ett engagemang på orten. Vi på regionnivå, kan inte ha koll på allt. Det lokala engagemanget är helt nödvändigt.
Nu väntar ändring. Genom en riktad insats ska de värsta värdarna hittas och punktmarkeras.
– Man kan säga att vi går in med ekolod och djupgranskar hur bostadssituationen ser ut, säger ärendehandläggaren Sune Pedersen.
Målet är att upplysa både värdarna och deras hyresgäster om hur det svenska hyressättningssystemet fungerar. För att därefter sluta avtal om förhandlingsordning och förhandla hyrorna. Men någon dörrknackning lär det inte bli.
– Med tanke på hur känslig frågan är ska vi i stället skicka ut informationen per brev. Sedan hoppas vi att hyresgästerna går samman och kontaktar oss så att vi kan hjälpa dem, säger Hallenberg.
Jobbet har redan börjat. Trygghetsvandringar genomförs, sex husombud har värvats och en plan för kommunikation, politikermöten och aktiviteter är på gång.