Annons

Ris och ros till hyresvärdar om coronaansvar

Region BohusÄlvsborg-Skaraborg Hyresgästföreningen hoppades att hyresvärdarna skulle ta ansvar för coronaeffekten i hushållen. "Bolagen har tagit ett visst ansvar, med några få undantag", säger förhandlingschef Magnus Elsing, Hyresgästföreningen i BohusÄlvsborg-Skaraborg.
Foto: Lasse Edwartz/Nils-Olof Larsson
Förhandlingschef Magnus Elsing menar att bostadsbolaget Eidar i Trollhättan tagit sitt ansvar och hållit ner hyreshöjningarna de närmaste två åren.

Många hyresgäster har nu fått besked om hur hög hyra de ska betala det närmaste året. Då många hushåll redan har en ansträngd ekonomi, och kanske ännu fler har en tuff tid framöver, var målet för Hyresgästföreningen att hålla nere hyreshöjningarna. Man har vädjat till bostadsbolagen att verkligen tänka över sina yrkanden. Men många bolag har hänvisat till ökade kommunala avgifter och stort behov av underhåll.

Här kan du se hur hyreshöjningarna för 2021 ser ut i Västra Götaland.

Läs också"Coronafika" i Trollhättan bryter ensamheten en stund

­– Bakom många höjningar ligger framförallt kommu­nernas taxehöjningar. Att hyror går upp när kommunpolitiker höjer taxor och avgifter är tyvärr vanligt. Därför är det oerhört viktigt att politikerna är återhåll­samma med taxehöjningar, konstaterar Robert Gadaan. Förhandlare för Hyresgästföreningen i BohusÄlvsborg-Skaraborg.

Störst förhoppningar hade Hyresgästföreningen på att allmännyttan skulle hjälpa till att mildra effekten av pandemin.

­– Så har det inte varit fullt ut, säger Magnus Elsing, och ger Vara som ett exempel.

Läs ocksåDärför vill de höja hyror med upp till 32 procent: ”Tufft för oss”Bilden är ett montage av två bilder. Badhusgatan 7-9 i Torsås, och Torsås AB vd Stefan Sandgren.

Där gick Falk bostäder ut som samhällsbyggare och tog ansvar för låga hyreshöjningar medan det kommunala Varabostäder tog strid för att maximera hyreshöjningarna.

Medan kommunala Vara Bostäder och Hyresgästföreningen stod så långt ifrån varandra att bostadsbolaget lämnade förhandlingen till tvistlösningsorganet Hyresmarknadskommittén (HMK). Det är en nationell partssammansatt kommitté bestående av ledamöter från Sveriges Allmännytta och Hyresgästföreningens Riksförbund. Till slut valde båda parterna att acceptera medlingsbudet på 1,55 procent från och med 1 januari.

Men det finns också några positiva exempel, där ett allmännyttigt bolag visat förståelse för att hyresgästerna kan ha drabbats av pandemin. Magnus Elsing nämner Eidar i Trollhättan.

Läs ocksåRishi blåst på 64 000 kronor i kommunala värdens hyreshus: ”Visste att hyran var för hög”Sweden Accomodation har tagit ut överhyra av en rad hyresgäster i Göteborg. De får troligen aldrig tillbaka sina pengar eftersom bolaget har gått i konkurs.

­– Jag upplever att de tagit ett stort ansvar och är ett bra exempel, säger han.

Annons

Eidar gick till förhandlingsbordet med ett yrkande på 2,7 procents höjning. Men efter förhandlingarna blev det ett tvåårsavtal där hyrorna höjs med 0,9 procent 2021 och 1,5 procent 2022.

Vårgårda Bostäder var också ett av de kommunala bostadsbolagen som valde att avbryta förhandlingarna med Hyresgästföreningen. Bolaget valde att låta HMK lösa tvisten, vilket slutade i ett beslut om en retroaktiv hyreshöjning från 1 januari på 1,64 procent.

Hyresgästföreningens förhandlare Jesper Lissmark säger att det var en besvikelse att man inte lyckades i förhandlingarna.

­– Som jag uppfattade det i förhandlingarna ville inte bolaget ta hänsyn till pandemin, utan menade att det är andra som får ta det ansvaret. Medan vi menar att hyresgästerna fått väldigt lite stöd från staten och myndigheter i den här krisen.

Just Vårgårda Bostäder har varit i hetluften, inte minst på grund av sin misslyckade, och kostsamma, satsning på vätgas i ett av sina bostadsområden. Nuvarande ledningen för bostadsbolaget menar att det inte belastar hyresgästerna, utan enbart bolaget.

­– Men naturligtvis drabbar det hyresgästerna, säger Jesper Lissmark. Vi tycker att det är ägarna, alltså kommunen, som ska gå in och ta de kostnaderna och inte bostadsbolaget och hyresgästerna som det drabbar i förlängningen.

I Dals Ed tog hyresförhandlingarna en lite ovanlig väg innan man nådde en uppgörelse berättar förhandlare Sophia Fors. Det blev en strandning och bostadsbolaget kontaktade HMK. .

­– HMK kunde inte enas om ett medlingsbud. Vi försökte återuppta förhandlingarna, men stod tyvärr fortfarande för långt ifrån varandra. Bolaget valde då att gå vidare till HMK för ett beslut. Sen återkom ju bolaget ändå och slut lyckades vi komma överens, säger Sophia Fors.

Annons

-Jag vet inte varför de ville ta upp förhandlingarna igen, men troligen insåg bolaget att de inte skulle få gehör för sitt yrkande. Vi hade ett bra förslag, som de hade ratat, men till sist valde bolaget att ta det. Det betydde en höjning med 1,5 procent från första april, säger Sophia Fors.

Sophia Fors menar att känslan är att många bostadsbolag insett coronapandemins effekter.

­– Ingen är omedveten om att det drabbar, eller kommer att drabba, många hyresgäster. En del bolag menar att de inte kan ta ett brett ansvar, men att de löser det individuellt om någon hyresgäst har svårt att betala hyran på grund av corona, säger hon.

 

Hur kommer då pandemin att påverka hyressättningen framöver? Kommer bostadsbolagen att ta igen det under kommande år? Har hyresgästerna hyreschock att vänta framöver?

­– Det är svårt att säga, men jag menar att ränteläget är fortsatt gynnsamt för fastighetsägarna. De har, och har haft, en god ekonomisk utveckling under lång tid. De flesta bolagen har fått sina kostnader täckta med årets hyreshöjningar. Så jag ser inga sådana chockhöjningar de kommande åren, säger Magnus Elsing, förhandlingschef.

 

Corona i Hyressverige
Läs också Kommunen backar om retroaktiva hyror för ukrainska flyktingar Hyreschock för ukrainska flyktingar i Uppsala: "Jag har varit jättestressad"

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.