Risk ladda cykelbatteriet hemma – antalet bränder har ökat
Det senaste året har batterier på laddning orsakat en handfull allvarliga lägenhetsbränder i bland annat Malmö. Det handlar om cyklar, mopeder, ”fatbikes”, och de numer populära sparkcyklarna vars batterier fattat eld. Marko, vars etta i centrala Malmö blev totalförstörd, hör till ett av fallen. Batteriet till hans elcykel började brinna och han blev hemlös. Nu strider han mot hyresvärden för att få rätt till ett nytt kontrakt.
– Det är katastrof för mig. Ingen granne har klagat på mig och jag har inte gjort något fel. Jag har inte orsakat branden, säger han.
Men Malmöbränderna är långt ifrån unika. Siffror från MSB, Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, visar att bränder orsakade av batterier till mindre elfordon, som cyklar, sparkcyklar och hoverboards, som står på laddning har ökat. På fem år handlar det om totalt minst 134 bränder och en ökning med 60 procent. År 2018 var det 18 bränder, år 2022 var det minst 29. Skälet till ökningen är allt fler batteridrivna fordon. Mest ökar bränderna i sparkcyklar på laddning, medan hooverboards har minskat.
Den brand som förstörde delar av ett flerfamiljshus i Norrköping i början av september misstänks ha sin orsak i ett överhettat elcykelbatteri som fick sprejbehållare i närheten att explodera.
– Vi har batterier till i princip allting och ju fler som finns desto mer ökar också risken att det ska finnas fel i batteriet. Det är ändå sällsynt att det sker en olycka men det händer. Det kommer vi aldrig ifrån, säger Ulf Bergholm, olycksutredare på MSB.
Svårt att släcka batteribrand
Följderna av batteribränder kan bli förödande. Skulle olyckan vara framme, som i Markos fall, kan det sluta riktigt illa. När ett batteri väl börjar brinna sker det explosionsartat och det är mycket svårt att släcka. Röken är dessutom giftig.
– Det viktiga är att ha brandvarnare och en brandfilt att kunna slänga över snabbt. Man stoppar inte branden med en filt men man stoppar rökgaserna. Det är en första åtgärd så man kommer ut och tills räddningstjänsten kan komma. En handbrandsläckare tränger inte in i batteriet, säger Ulf Bergholm.
Vid bränderna i Malmö har människor skadats av både lågor och genom att ha andats in farlig rök. Husdjur har dött och lägenheter förstörts. Det har varit dramatiska händelser som i samtliga fall inträffat i flerbostadshus. Vid en av händelserna stod en hel familj instängd i ett rum, redo att hoppa från fönstret, medan röken fyllde lägenheten.
När det brann långt upp i ett höghus hade räddningstjänsten svårt att få upp vatten till rätt lägenhet eftersom någon hade lämnat en kran öppen halvvägs upp. Vid en annan brand lyckades en person i hushållet kasta ut den brinnande elsparkcykeln genom ett öppet fönster och ned på gatan innan det tog fyr i själva bostaden.
– Det är viktigt att inte ladda batteriet i hallen eller vid ytterdörren för då finns risken att man inte kan ta sig ut. Ett bättre alternativ är att ladda på balkongen om man har möjlighet till det, säger Ulf Bergholm.
Hyresvärdar saknar regler för laddning
Trots att batterier på laddning kan börja brinna och orsaka stora skador i flerfamiljshus saknar många av landets hyresvärdar en policy eller regler för hur laddning av batterier i hemmen ska hanteras. Det visar sig när Hem & Hyra ställer frågan till bostadsbolag i hela landet. Trelleborgshem uppger att man har haft en lägenhetsbrand kopplad till laddning av elsparkcykel och Helsingborgshem har haft på senare år. Ängelholmshem hade en incident i våras kopplad till laddning.
– Men hyresgästen var hemma och kunde styra upp det så det slutade lyckligt, säger Mikael Svensson, bostadschef på Ängelholmshem.
Endast ett fåtal bolag håller på att ta fram regler för batteriladdning. Ofta är det kopplat till att man har drabbats av bränder. I Skåne har Svedalahem inga uttalade regler kring batteriladdning men om de får frågan från en hyresgäst är beskedet ändå att det är förbjudet att ladda batterier i lägenheten.
Heimstaden uppmanar sina hyresgäster att enbart ladda batterier när de är hemma. En lägenhet blev tidigare i år helt förstörd efter en batteribrand hos Stockholmsbolaget Svenska bostäder. Efter det planerar de att införa någon typ av policy kring batteriladdning i hemmet. Det samma gäller Helsingborgshem som har haft tre bränder kopplade till batteriladdning. Vellingebostäder inte haft några incidenter men överväger ändå regler.
– Ämnet är högaktuellt. Vi utreder om det ska införas, säger Christer Tedeståhl, vd på Vellingebostäder.
Ladda helst batteriet utanför lägenheten
MKB i Malmö saknar också regler. Det är upp till hyresgästen att hålla koll på batteriet på laddning. Då har man ändå haft flera laddningsrelaterade bränder. I två fall blev lägenheterna så utbrända att hyreskontrakten revs, bränderna inte var hyresgästernas fel.
– Skadorna var så pass stora så att lägenheten inte gick att använda, säger Margaretha Söderström, kommunikationschef på MKB.
Ulf Bergholm på MSB, Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, menar att man helst ska ladda batteriet utanför lägenheten.
– Men det är ju svårt att lösa när man bor i lägenhet. Det finns ingen lag som säger att hyresvärdar måste ordna en laddningsplats men ett alternativ är att man har möjlighet att ladda i ett cykelrum eller liknande. Eller i en källare med betongväggar. Då plockar man bort risken från lägenheten.