Riskerar kontraktet på grund av löss
En man i 55-årsåldern riskerar att förlora sin bostad efter ett långdraget angrepp av vägglöss. Vårvintern 2017 var första gången som saneringsföretaget kom till lägenheten för att få bort lössen.
Men saneringen misslyckades och i upptäcktes nya vägglöss. Men hyresgästen meddelade att han inte tänkte släppa in vare sig hyresvärden eller saneringsföretaget i lägenheten igen. Utan att han i stället ville ha en ny lägenhet – en utan löss.
Mannen nekades ny lägenhet, men fick instruktioner på hur han skulle ta hand om textilier inför att lägenheten skulle saneras på nytt. Men när hyresvärden tillsammans med saneringsföretaget kom till lägenheten hade mannen inte följt instruktionerna med textilierna och fick heller inte gå in i alla rum och utföra sitt uppdrag fullt ut.
Så föga förvånande upptäcktes löss i lägenheten ännu en gång. Den här gången var hyresgästen arg och uppträdde så aggressivt på grund av lössen att polis fick tillkallas till Libos kontor dit hyresgästen tagit sig för att berätta att lössen inte försvunnit.
Nu bokade Libo in en tredje sanering i samma lägenhet, vårvintern 2018. Och gick återigen igenom rutinerna för sanering av textilier. Men när det var dags för sanering, ser man att rutinerna inte heller denna gång följts – varför Libo tillsamman med saneringsfirman bestämmer sig för att inte alls genomföra saneringen.
Libo försöker därefter kontakta mannen, men han befinner sig utomlands och återkommer inte till Libo med besked om när saneringen kan påbörjas.
Då bestämmer sig hyresvärden för att säga upp honom för att ha åsidosatt sina förpliktelser som hyresgäst.
Hyresgästföreningens jurist Carl-Henrik Lindmark säger att hyresgäster är skyldiga att medverka vid sanering av vägglöss.
– Svårt att säga något generellt om detta fallet. Ohyra kräver en hel del insatser av hyresvärden och då måste hyresgästen medverka. Jag uppfattar att detta utgjort huvudorsaken till uppsägningen. För jag tror inte hyresgästen i detta fall har blivit uppsagd på grund av förekomsten av ohyran i sig. Utan för mig framstår det som tydligt att hyresgästen vid upprepade tillfällen förvägrat hyresvärden tillträde och i övrigt agerat på ett sätt som medfört att Libo upplevt att de inte kommit någon vart med saneringen. Hyresgästen har i det här fallet aktivt hindrat saneringen. Och om hyresgäster förvägrar hyresvärden tillträde riskerar man uppsägning, säger han.
Nu ska hyresnämnden ta ställning i ärendet.