Rosie drabbades av grannens vattenskada
Den första december vaknade Rosie Johansson och hennes sambo av att det var vatten på golvet i sovrummet, klädkammaren och hallen. Vattnet hade färdats från en granne på andra våningen inuti väggarna och ner till hennes lägenhet på bottenplan.
När det stod klart att hon inte skulle kunna bo kvar i lägenheten under renoveringen ringde hon hyresvärdens förvaltare Graflunds för att få hjälp med ny bostad. Men enligt Rosie Johansson hävdade värden att försäkringsbolaget skulle ordna ett nytt boende. Försäkringsbolaget å sin sida sade att de inte kunde hjälpa till med bostad men betala en om Rosie fixade en själv.
– Men jag kunde inte hitta någon lägenhet, ingen ville ta ansvar. Efter ett tag så meddelade Graflunds att de hade en tvåa som jag kunde få nycklarna till den 28 december. Graflunds hade kunnat vara lite proffsigare och ordnat med en ny lägenhet med en gång, säger hon.
Varken försäkringsbolaget eller värden hjälpte till att flytta eller packa ner alla saker i trean som skulle tömmas och renoveras.
– Som tur var hjälpte mina grannar mig, annars vet jag inte vad jag skulle gjort, säger Rosie Johansson som har både lungsjukdomen Kol och astma.
Ett annat bakslag var när hon skulle magasinera de saker som inte fick plats när hon flyttade från trean till en tvåa. Rosie Johansson sade till försäkringsbolaget att hon behövde ett förråd som kostade 1 200 kronor i månaden för att få plats med alla sina grejer. Men fick nej.
– Hon sade att vi inte ska överdriva kostnaderna och att jag skulle få 1000 kronor månaden. Det slutade med att jag fick slänga och skänka bort massor med böcker, kläder och porslin som jag egentligen ville spara, säger hon.
Hon räknar med att vattenskadan har kostat henne över 13 000 kronor. Dels kostnader för adressändring, flytt av bredband, flyttkostnader och självrisk för hemförsäkringen. Men även för att hon hade lagt in ett nytt klickgolv som förstördes och som hon inte får ersättning för. Dels att hon bara fick hälften av kostnaden för sängunderredet i ersättning från försäkringsbolaget.
– Det känns väldigt konstigt att förlorar pengar trots att jag inte är orsaken till vattenskadan. Och att jag ska betala självrisken trots att skadan inte skett i min lägenhet, säger hon.
Andreas Larsson på Moderna, Rosie Johansssons försäkringsbolag, vill inte uttala sig om hennes ärende. Han svarar dock på frågor om hur hemförsäkringen fungerar generellt. Han säger att om bostaden blir helt eller delvis obrukbar till följd av en ersättningsbar vattenskada så ersätts nödvändiga och skäliga merutgifter (merkostnader) för kost, logi samt magasinering.
Rosie Johansson säger att hon fått uppgifter om att hon fick maximalt 1 000 kronor för att magasinera sina saker. Men enligt Andreas Larsson finns det inget tak i hemförsäkringen.
– Vi har ingen maximal ersättningsnivå för magasinering utan istället bestäms detta av kundens behov och framförallt, den faktiska kostnaden för detta.
Rosie Johansson säger att hon har fått packa och flytta själv och med hjälp av vänner och inte blivit erbjuden hjälp från försäkringsbolaget eller hyresvärden. Men enligt Andreas Larsson ingår hjälp med packning och flytt i försäkringen.
– Om en kund har behov av hjälp med packning och flytt av bohag till evakueringslägenhet och förråd och föredrar att ta hjälp av sanerings- och/eller flyttfirma, med packning och flytt, ersätts detta mot faktura.
Att hon inte fått ersättning för vare sig bredbandsflytt eller adressändring i samband med flytt till evakueringslägenhet kommenterar han så här.
– Det är omständigheterna i det enskilda försäkringsfallet som avgör vilka kostnader som anses nödvändiga och skäliga. Omständigheter kan motivera att en kund får ersättning för merkostnader som till exempel bredbandsflytt, som relaterar till själva flytten till evakueringslägenhet, även om det inte direkt utgör logi.
Susann Wikström, chefsjurist på Hyresgästföreningen region Stockholm, berättar att hyreslagen säger att hyresgästen ska hållas skadeslös om den inte är vållande till en vattenskada.
– Det är hyresvärden som ska stå för kostnader för flytt, magasinering, packning, flytt av bredband och adressändring för den tillfälliga lägenheten, säger hon.
Men när det gäller ansvaret för att skaffa ersättningsboende till hyresgästen under tiden skadan åtgärdas så ligger ansvaret på försäkringsbolaget och inte på hyresvärden.
– Men eftersom försäkringsbolag oftast inte har några lägenheter så måste hyresgästen själv skaffa ett andrahandsboende eller ett lägenhetshotell att bo på under tiden lägenheten görs i ordning. Kostnaden ska sedan försäkringsbolaget stå för, säger hon.
Men Tomi Heder, regionchef på Graflunds säger att Hyresgästföreningens chefsjurist har fel och hänvisar i ett mejl till sin egen bolagsjurist.
”Det finns ingen regel i hyreslagen med innebörden att en hyresgäst alltid ska hållas skadeslös om den inte är vållande till en vattenskada. I det avseendet är Hem & Hyra således inte korrekt informerad av Hyresgästföreningen.”