Roy flyttade men hyresavierna fortsatte komma – hamnade till slut hos Kronofogden: ”Helt hjälplös”
Studierna vid Luleå tekniska universitet närmade sig slutet. Så Malmöbon Roy Berglund sa upp sin lägenhet, städade och lämnade nycklarna på utsatt datum. Sedan åkte han hem till Malmö i godan ro. Men det visade sig bara vara början på en mardröm.
– Efter ett tag kom en avi på nästa hyra. Jag försökte kontakta värden, förgäves, säger Roy Berglund.
Och så fortsatte det. Avier kom från det stora fastighetsbolaget Studentbostäder i Norden AB, SBS.
Trots att han inte längre var hyresgäst, studentbostaden var som sagt uppsagd, krävdes Roy Berglund på hyra. Avier blev inkassoärenden.
– Jag kände mig helt hjälplös. Jag hade ju sagt upp lägenheten och fått uppsägningen bekräftad, säger Roy Berglund.
– Det fanns inte ens ett telefonnummer att ringa till. Jag gjorde vad jag kunde. Jag mejlade från deras hemsida, men fick inget svar.
Till slut registrerades han hos Kronofogden, eftersom inkassobolaget ville ha betalt för en delgivningskostnad. Livet blev ett helvete för Roy Berglund.
– Det var skräckinjagande. Jag kunde inte kommunicera med bolaget och kostnaderna och kraven bara ökade. Jag mådde fruktansvärt dåligt.
Till slut vände han sig till Hyresgästföreningen och fick kontakt med juristen Susanne Lindmark
på Hyresgästföreningen i Norrland.
Hon häpnade över SBS beteende och brist på kontaktmöjligheter för studenterna som är målgruppen. Och hon mejlade till SBS.
– Men jag fick inget svar. Mejlade igen. Inget svar. Till slut kom en ursäkt, säger Susanne Lindmark.
Snart förstod hon problemet. SBS ville ha uppsägningen via ”Mina sidor” på företagets sajt. Men Roy hade mejlat och det accepterades inte. Susanne Lindmark fick som sagt till slut kontakt. Avier och krav bestreds.
– Att säga upp sitt hyreskontrakt via mejl är helt acceptabelt. Han fick dessutom en bekräftelse på att det var mottaget, säger hon.
– Det är väldigt märkligt att ett så stort bolag tar emot en uppsägning, och sedan nekar den. Allt var gjort helt korrekt.
När hon bestridit avierna och kraven backade bolaget. Det krävdes alltså juridisk hjälp för att Roy Berglund skulle få rätt.
– Till slut drog bolaget tillbaka kraven och skrev av allt. Jag tycker inte att det hade behövt gå så långt. Det finns inga lagkrav som säger hur man får säga upp sin lägenhet. De borde veta bättre. Vår medlem har drabbats hårt, säger Susanne Lindmark och avslutar med:
– Det är heltokigt.
Hos SBS ledning är ärendet inte känt. Hem & Hyra försöker först, förgäves, nå presskontakten via både telefon om mejl. Sedan söker vi vd:n Rebecka Eidenert. Hon säger sig inte vara insatt i detaljerna, och kallar händelsen olycklig.
– Vi har absolut ingen policy som ställer sådana krav som hyresgästen krävts på, säger Rebecka Eidenert.
Eftersom hon inte vet detaljerna i ärendet kan hon inte heller svara på kritiken. Men hon tror att det kan finnas en förklaring. Under 2021 byggdes de digitala systemen om.
– Studenter är vår målgrupp och det är en digital målgrupp. Vi har anpassat oss till det, säger Rebecka Eidenert.
– Det kan vara så att hyresgästen hamnat mellan stolarna i samband med vårt teknikskifte. Men oavsett är det olyckligt om någon har hamnat i kläm.
Roy Berglund är dock inte nöjd med svaret. Han är beredd att gå vidare.
– Kanske ska jag begära skadestånd.
• Uppsägningen ska helst göras skriftligen, men mejl är ok.
• Se till att du säger upp hyreskontraktet i god tid.
Källa: Hyresgästföreningen