Annons

Rullstolsburna Eli nekades tillträde till tvättstuga av nya värden: ”Det är diskriminering”

Lidingö När nya hyresvärden tog över gjordes bokningssystemet för tvättstugorna om. Eli Nordnes blev hänvisad till en tvättstuga som hon inte kan ta sig till med rullstolen. "Den andra, som jag kommer in i, nekas jag inträde till. Så dumt så att klockorna stannar", säger hon.
Kvinna försöker ta sig in genom en tung gallergrind
Foto: Linda Dahlin
Eli Nordnes visar hur hopplöst det är för henne att försöka ta sig till tvättstugan hon hänvisats till. För att komma in krävs att hon öppnar en gallergrind, men den öppnas inåt och med rullstolen blir det omöjligt att komma igenom.

När nya värden, Stiftelsen Arbetarebostadsfonden, tog över fastigheten på Fregattvägen på Lidingö för två år sedan gjordes bokningssystemet för tvättstugorna om. Tidigare kunde hyresgästerna välja fritt vilken av de två tvättstugorna de bokade, men nya hyresvärden bestämde att tvättstugorna skulle delas upp mellan hyresgästerna.

Eli Nordnes, som har MS och tidvis är beroende av rullstol, har alltid tvättat i den mer lättillgängliga tvättstugan, som hon dessutom tycker är bättre, då den bland annat har en mangel.

För trångt i källaren

Men av den nya värden blev hon hänvisad till tvättstugan som hon inte kommer in i på grund av att det är för trångt i källaren. För att komma in krävs att hon öppnar en gallergrind, men den öppnas inåt och med rullstolen blir det omöjligt att komma igenom med den elektriska rullstolen.

Flera gånger har hon vädjat till hyresvärden om att programmera om aptusbrickan, så hon kan komma in i tvättstugan som hon kan ta sig till.

– Jag har fått be min pojkvän om hjälp med att tvätta. Men det är inte roligt i längden att vara så beroende.

Kvinna som inte kommer in i tvättstuga
Lyser rött. Eli Nordnes har bott i huset sedan 2006 och alltid tvättat i den mer tillgängliga tvättstugan. Men sedan nya hyresvärden tog över gjordes bokningssystemet om och hon nekades inträde till den tvättstugan.

I höstas fick Eli svar från förvaltaren att de inte kan ändra hennes behörighet och att de påtalat det för henne flera gånger. Hon hänvisades till att kontakta kommunen för en anpassning av den andra tvättstugan.

Eli Nordnes ansökte om bostadsanpassningsbidrag för montering av automatisk dörröppnare till gallergrinden hos Lidingö stad, men fick avslag, på grund av att det redan fanns en tillgänglig och användbar tvättstuga.

”Borde ha lösts vid första ögonblicket”

I slutet av september förra året vände sig Eli till Hyresgästföreningen Region Stockholm för att få hjälp. Michael Sköldeholt, folkrörelseutvecklare, tänkte att problemet skulle vara enkelt att lösa, men det visade sig bli en långdragen process. Hyresvärden krävde in diverse uppgifter, allt från bevis på att Eli verkligen är funktionsnedsatt till beslut från kommunen.

– Det har varit trögt och oavsett borde det ha lösts både av byråkratiska och medmänskliga skäl vid första ögonblicket som hyresgästen hörde av sig till hyresvärden. Den arbetstid som lagts ner av båda parter i förhållande till hur snabbt det hade gått att programmera om en aptusbricka är absurd, säger Michael Sköldeholt.

– Jag har hittills inte heller hört något skäl till varför man inte bara ger henne tillträde till den tvättstuga hon lättare kan använda. Alla petitesser som staplats på varandra som skäl till varför det inte löst sig känns som medveten indirekt diskriminering, säger han.

Fick hjälp med anpassning

Eli fick hjälp av en arbetsterapeut från rehabmottagningen inom Stockholms läns sjukvårdsområde med att tillfälligt sätta en list i källargången så hon lättare kunde ta sig över med rullstolen.

– Då fick jag höra av förvaltaren att det var egenmäktigt förfarande. Efter ett halvår med detta känner jag att jag tappat orken.

List på källargolv
Listen som hyresvärden menar är egenmäktigt förfarande.

När Hem & Hyra kontaktar förvaltaren Jan Pettersson med frågor får vi svaret att de ska öppna upp den tillgängliga tvättstugan för Eli på måndag.

Varför har det tagit så lång tid?

– Det handlar om missförstånd i kommunikationen med kommunen och hyresgästen, men det är säkert vi också som har misskött oss. Nu har kommunen sagt nej till hjälp och då löser vi det genom att ge henne tillgång till tvättstugan. Det bästa hade varit om om vi åkt ut tillsammans med kommunen för att titta på problemet.

Den här listen som är uppsatt i källaren kallar du för egenmäktigt förfarande. Vad innebär det?

– Tröskeln är inte korrekt monterad då den är fasttejpad med silvertejp, risken är hög att någon skadar sig på den, säger Jan Pettersson.

Eli Nordnes känner sig lättad över beskedet att tvättstugan öppnas upp för henne på måndag.

– Det känns skönt att äntligen få tvätta i tvättstugan. Synd bara att förvaltaren var tvungen att använda sin makt i sex månader. Det finns också betänkligheter med att stänga ut halvparten av hyresgästerna från den ena tvättstugan, vi har alltid haft tillgång till båda, säger hon.


Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.