Så förstör Tiptapp för seriösa avfallstjänster – förtvivlade vd:n: ”Marknaden slogs ut på en natt”

Nyheter Förare utan tillstånd, svarta pengar – och extremt billiga transporter. Det går inte att matcha Tiptapp, anser konkurrerande företaget Junkbusters vd.
Jörgen Linse på Junkbusters säger att hans företag inte kan konkurrera med Tiptapp.
Foto: Privat
Jörgen Linse på Junkbusters säger att hans företag inte kan konkurrera med Tiptapp.

Företaget Junkbusters startade 2011 och affärsidén var att ta hand om skräp från företag och privatpersoner i Stockholmsområdet och köra det till tippen för betalning. Man anställde förare som tog hand om leveranserna.

Affärsidén var lyckad och det dök upp flera konkurrenter till Junkbusters som också körde skräp.

Läs ocksåDe kan inte söka lägenheter med lägre hyra än de har – pensionerna är för lågaTvå kvinnor.

Kör utan körkort och tillstånd

Men 2018 grundades Tiptapp, den appstyrda skräp- och flytt-tjänsten som Hem & Hyra nyligen granskade. Enligt Tiptapp görs transporterna av människor ”i ditt område som har extra plats i sin bil och tid att hjälpa att köra dina saker”. Men vi kunde avslöja att många förare kör utan giltiga körkort och tillstånd och att det görs svarta transaktioner. En grupp yrkesförare från fattiga länder jobbar utan arbetstillstånd, upp till 18 timmar per dag.

Detta ger extremt billiga och snabba leveranser för kunderna, som kan få prylar bortforslade för några hundralappar.

Enligt Junkbusters vd Jörgen Linse slog Tiptapps intåg på marknaden hårt mot de andra företagen i branschen som dittills transporterat skräp åt privatpersoner.

Läs ocksåOförsäkrad orsakade brand i bostaden – blev vräkt och skuldsatt i 612 årEtt montage med en bild från ett brandskadat kök, sedlar och en silhuett av en kvinna i övre medelåldern.

– Marknaden slogs ut på en natt för de seriösa aktörerna, säger han.

Privatpersonerna valde Tiptapp

Flera företag gick i konkurs och även Junkbusters fick problem. Bolaget fick helt inrikta sig på företagsleveranser, eftersom de flesta privatpersoner valde Tiptapp när de ville bli av med skräp. I exempel som Hem & Hyra har tagit del av i appen Tiptapp kan kunder få soffor bortforslade för 400 kronor. Motsvarande hämtning av Junkbusters skulle enligt Jörgen Linse kosta kunden 1 600 kronor inklusive moms.

– Vi betalar kollektivavtalade löner, arbetsgivaravgifter, sjuklöner och semester för de anställda. Vi har försäkringar och tillstånd för vår verksamhet och utför momsbelagda tjänster. Då blir det tufft att konkurrera, säger han.

Läs ocksåMamman slarvade med hyran - fängelsedömd dotter vräksÖrebrobostäders röda logga och ett montage av en siluett bakom galler

LÄS MER: Så här svarar Tiptapp på Hem & Hyras granskning.

”Kännbara kostnader”

En annan skillnad är att Tiptapps förare, så kallade helpers, räknas som privatpersoner och inte betalar något för att lämna in skräp på kommunala återvinningsstationer. Junkbusters, som har anställda förare, måste däremot stå för höga behandlingsavgifter för avfallet på återvinningsanläggningar. Enligt vd Jörgen Linse ligger avgifterna på runt 20 procent per körning, vilket för Junkbusters blir miljontals kronor per år.

– För oss blir det väldigt kännbara kostnader medan Tiptapp går under radarn, säger han.

Men borde inte Tiptapp få finnas om de skulle fungera som det är tänkt – med privatpersoner som hjälper varandra?

– Tiptapp får jättegärna finnas för mig om de gör det som det är tänkt att göra, alternativt att de infogas i ett system där de betalar skatter och har yrkesmässigt transporttillstånd. Men era artiklar visar ju tydligt att det inte är privatpersoner som hjälper privatpersoner.

”Svartåkarna betalar ingenting”

Janne Bergström är även han yrkesförare inom transportbranschen, med enskild firma. Han förklarar att han slutat köra skräp åt privatpersoner på grund av den avgift som han måste betala varje gång han slänger något på tippen. Därför blev han upprörd när han läste Hem & Hyras reportage om Tiptapp, där förare utan tillstånd kör prylar till tippen gratis.

– Om jag ska lämna någonting till exempel vid Bromma återvinning så får jag en faktura på 900 kronor. Vi som är seriösa får betala. Men de här svartåkarna, de betalar ingenting, säger han.

Janne Bergström betalar även en tillsynsavgift till Transportstyrelsen på 3 100 kronor, något som de Tiptapp-förare Hem & Hyra granskat struntar i.

– Det är väldigt frustrerande. Jag fattar inte hur den där appen är tillåten. Man får ju inte frakta gods utan yrkestrafiktillstånd.

Hem & Hyra har sökt Tiptapps vd Tim Bjelkstam för att han ska få svara på transportföretagarnas kritik. Han hör inte av sig. Istället får vi ett generellt svar från signaturen Robin från Tiptapps support: Tiptapps användare är privatpersoner som hjälper andra privatpersoner att lämna avfall till återvinningen. Avfallet lämnas på återvinningscentraler i den region där det privata hushållet har producerat det, vilket innebär att avfallslämningen är avgiftsfri. Detta bekräftas även av Mark- och miljööverdomstolens dom i mål M 6891-20.”

 

Läs också Polisen går vidare efter Tiptapp-granskning: ”Är ju ett brott” Beslutet står fast: Mannen får bo kvar trots att han p-lappade besökare

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.