Så här vill företagen i Dalarna uppfattas
Slogans eller olika former av värdeord är mycket populära hos de kommunägda bostadsföretagen, allmännyttorna, i Dalarna.
Med några få ord beskriver 13 av de 15 företagen på hemsidor och i reklammaterial hur de ser på sina varumärken och hur de själva vill uppfattas.
Närhet och trygghet är vanliga kärnvärden som lyfts fram. Bäst och vackrast är målsättningar som några av företagen frankt torgför.
– En slogan ska förmedla ett tydligt budskap, tycker Jörgen Israelsson, vd för Vansbrohem med de tre orden ´hyresgästen i centrum´ i sin logga.
– Det betyder att vi ska måna och vara rädda om hyresgästerna. Om det mot alla förmodan behövs ska det också fungera som en påminnelse till oss själva om vilka vi finns till för.
Leksandsbostäder har tagit kommunens slogan ”lätt att leva i Leksand” ett steg till in i sin verksamhet med visionen ”lätt att bo hos oss”.
– Något som ska genomsyra allt vi håller på med, säger vd:n Elisabet Nises-Look.
Vissa värdeord som bostadsföretagen använder kan tyckas klyschiga eller självklara. Men enligt Bengt Håkansson, en av Sveriges mest kända varumärkesexperter, finns det en stark poäng i att man inom företagen tänkt till hur man vill uppfattas och sammanfattat det i några få ord.
– Slogans är bra. Det gör det lättare att implementera de värden företaget vill stå upp för. Har man ingen ´tagline´ tyder det på att man inte riktigt vet vad man vill, säger han.
Vad utmärker en bra slogan?
– Den uttrycker något begripligt som man också kan stå för.
Bengt Håkansson har själv jobbat med några kommunägda bostadsbolag. Han är förvånad över att man inom branschen inte betonar allmännyttan och sitt speciella samhällsansvar ännu tydligare.
– Allmännyttorna – tråkigt ord – kan göra skillnad och borde vara angelägna att tala om det.
Säterbostäder är en av två allmännyttor i Dalarna som just nu inte lanserar sig med slogan eller ledord. Företaget har ratat ”värd att satsa på” och söker efter ett nytt sätt att beskriva sig på.
– Vi vill hitta några ord som gör folk känner att ´det här är Säterbostäder´, säger Pia Järudd i företagsledningen.
Ett mycket uppmärksammat exempel finns på nära håll i form av Säters kommuns både hyllade och kritiserade slogan ”jag är tokig i Säter”.
Den dubbeltydiga formuleringen, som anspelar på patienter på Säter sjukhus, har i en tävling utsetts till bäst i Sverige men också väckt stark anstöt.
– Den är riktigt bra. Men eftersom vi är ett självständigt företag söker vi vår egen slogan, säger Pia Järudd.
NDF i Älvdalen har inte heller någon egen slogan. Men företaget ska leva efter kommunkoncernens gemensamma värdegrund där bland annat ordet ”kärlek” ingår.
Kopparstaden i Falun lanserar sig med ”bo smart i Dalarna”. På hemsidan förklarar företaget att det bland annat handlar om att bygga miljövänligt och hyra ut lägenheter med all tänkbar service utan att hyresgästen behöver lägga kontantinsats eller ha egna renoveringskunskaper.
Bärkehus har ett högt men något svårmätbart mål att jobba efter. Nämligen att Smedjebacken ska bli Dalarnas vackraste kommun.
Kommun Föret Slogan/värdeord
Avesta Gamla Byn Nej. En mer formell
målbeskrivning.
Borlänge Tunabyggen Ja. ”Möjligheternas boende.”
Falun Kopparstaden Ja. ”Bo smart i Dalarna.”
Gagnef Gagnefbostäder Ja. ”Att tillhandahålla trivsamma
lägenheter nära naturen.”
Hedemora Hedemorabostäder Ja. ”Det goda boendet.”
Leksand Leksandsbostäder Ja. ”Det är lätt att bo hos oss.”
Ludvika Ludvikahem Ja. ”Det bästa boendet.”
Malung Malungshem Ja. ”Det självklara
hyresalternativet
i en lugn och trygg miljö.”
Mora Morastrand Ja.” Respekt. Engagemang.
Öppenhet.”
Orsa Orsabostäder Ja. ”Att leva här och nu. Med
tanke på framtiden.”
Rättvik Rättviksfastigheter Ja: ”Professionellt. Kompetent.
Respekt. Trovärdigt.”
Smedjebacken Bärkehus Ja. ”Att göra Smedjebacken
till Dalarnas vackraste kommun.”
Säter Säterbostäder Nej. Håller på att ta fram
ny slogan.
Vansbro Vansbrohem Ja. ”Hyresgästen i centrum.”
Älvdalen NDF AB Nja. Kommungemensamma
värdeord: ”Trygghet. Respekt.
Kärlek. Överraskande.”
Hem & Hyra har gått igenom de kommunägda bostadsföretagens hemsidor och vissa officiella dokument för att se om de har slogans, värdeord eller en vision som i några få ord sammanfattar företagens varumärken.