Så höjs hyrorna i Norrköping
Hyresgästföreningen och fem av de större hyresvärdarna i Norrköping har nu kommit överens om hyrorna för 2017. Från årsskiftet höjs dem med 0,9 procent hos Hyresbostäder, Eklöfs, Lundbergs, Magnentus och Heimstaden.
Enligt Hyresbostäder innebär hyreshöjningen ett påslag på cirka 56 kronor i månaden för en normaltrea på 72 kvadratmeter. Men bostadsbolagen hade velat ha en högre höjning. Enligt Heimstaden hade hyrorna behövt justeras med minst 1,5 procent nästa år för att täcka kostnadsökningarna.
– Egentligen hade vi behövt mer, men det är en kompromiss mellan två parter. 0,9 procent, det är något vi är lika nöjda eller missnöjda med, säger Patrik Hall, vd för Heimstaden.
– Utifrån de lokala förutsättningarna så tycker jag att det är en bra nivå, säger Anita Andersson Landegren, ordförande i Hyresgästföreningen i Norrköping.
Hyresgästföreningen och de fem bolagen har även gjort en överenskommelse om att det ska införas en ny mätkategori i rätt hyra-systemet som kallas förvaltningskvalitet.
Det handlar om hyresvärden erbjuder jourtelefon, hur serviceanmälan kan göras, vilka besöks- och öppettider som finns, hur ofta trapphus och tvättstugor städas och hur väl hyresgästerna informeras.
– Vi tycker att det här är något som har saknats. Har man en god förvaltningskvalitet så ska det avspeglas i hyran på samma sätt om man inte har en god förvaltningskvalitet, säger Jonathan Karlsson, förhandlare på Hyresbostäder.
Kategorin ska införas den 1 januari 2018 då parterna har som utgångspunkt att höja hyrorna med 0,9 procent (vad det blir ska vara beslutat senast 1 november 2017). Men beroende på hur väl hyresvärdarna uppfyller kravet på förvaltningskvalitet kan hyreshöjningen variera mellan 0,6 och 1,2 procent.
– Tanken är att det ska finnas en morot för att hyresvärdarna ska hålla en bra förvaltningskvalitet, säger Anita Andersson Landegren på Hyresgästföreningen.
Den 1 januari 2018 ska förvaltningskvalitet införas som en ny kategori i rätt hyra-systemet i Norrköping.
Förvaltningskvaliteten hos en hyresvärd definieras i följande sex parametrar:
Jourtelefon efter kontorstid.
Serviceanmälan via web eller telefon dygnet runt.
Besöks- och öppettider på kundtjänst.
Miljöpolicy.
Schemalagd städning av trapphus, tvättstuga samt allmänna utrymmen.
Kontinuerligt uppdaterad information om händelser i fastigheten via egen hemsida eller Facebook.
För varje parameter kan hyran komma att öka eller minska med 0.05 procent beroende på om parametern uppfyller ställda leveranskrav
”Rätt hyra” går ut på att lägenheter jämförs och poängsätts och att de som har samma läge och standard ska ha samma hyra.
I praktiken innebär det generellt högre hyror centralt och lägre i ytterområdena.
Det infördes för att jämna ut felaktigheter som uppstått i hyressättningen under årens lopp.
I Norrköping beslutade det kommunala bostadsbolaget Hyresbostäder att införa ”Rätt hyra” sedan det visat sig att lägenheter i ytterområden kunde ha betydligt högre hyra än mer eftertraktade lägenheter med samma standard men mer centralt läge.
Situationen hade uppstått på grund av att man tidigare tog stor hänsyn till husens ålder då det bestämdes hur mycket det skulle kosta att bo där och i princip ingen hänsyn till läget. Sedan har privata värdar följt efter.