Guide: Så kan du granska flyttfirmorna på egen hand
Har flyttfirman ett tillstånd att köra?
Ett företag måste enligt lagen ha ett tillstånd för yrkestrafik för att få flytta och transportera möbler mot ersättning. På Transportstyrelsens hemsida kan du enkelt kolla om firman har ett tillstånd. Du behöver endast bolagets organisationsnummer och kan få tillståndet mejlat till dig. Om bolaget uppger att de enbart förmedlar uppdraget vidare till andra flyttfirmor, be i så fall om att få veta vilka så att du även kan kolla dessa. Transportstyrelsen beviljar inte tillstånd till firmor som till exempel har bristfällig ekonomi eller ansvariga som har åkt dit för brott. Om polisen stoppar en flyttfirma som saknar tillstånd finns risk för förseningar och omlastning. Om det inte finns ett trafiktillstånd är det även troligt att företaget saknar en försäkring för flytten.
Finns det en försäkring för flytten?
Om du anlitar en flyttfirma är det företagets ansvar att se till att det finns en försäkring som täcker eventuella skador under flytten. Det kallas för transportöransvarsförsäkring. Begär av flyttfirman att få se en kopia av försäkringsbrevet eller en försäkringsbekräftelse, så att du kan vara säker på att det finns en försäkring och hur stora ekonomiska värden den täcker. Du kan inte få ut handlingen från försäkringsbolaget och det är inte möjligt att teckna en egen försäkring för flytten. Saknas försäkring blir det upp till flyttfirmans goda vilja att stå för eventuella skador. Observera att om flyttfirman endast lovar att det finns försäkring så kan det innebära att de bara har en trafikförsäkring för fordonen – och inte för flytten.
Kan du bevisa om det blir skador eller förluster?
Försäkringsbolag som vi pratat med uppger att skador som uppstår vid en flytt ofta är svåra ärenden när det gäller bevisningen. När uppstod skadan och av vem? Tipset är att du före flytten fotograferar av de möbler och föremål du är särskilt rädd om. Var noga med hur du ska packa allt om flyttfirman inte sköter packningen av dina saker. Packa värdefulla och stöldbegärliga saker på ett sådant sätt att du själv har koll på dem. Fråga även flyttfirman om hur de tänker lösa eventuell bevakning av bohaget och bostaden under tiden flytten pågår.
Kan du lita på priset? Tips 1
Metoderna för prissättning för en flytt skiljer en hel del mellan de flyttfirmor vi har varit i kontakt med. Allt från en enkel uträkning utifrån bostadens yta, läge och körsträcka till att du måste lämna en mer fullständig redogörelse av inventarierna i alla rum. En del flyttfirmor lämnar till exempel inte något pris alls förrän de gjort ett hembesök. Ju noggrannare priset räknas fram desto lägre bör risken vara för senare kostnadstvister. Det finns exempel där flyttfirmor krävt mer betalt på flyttdagen för att man är oense om mängden möbler i flytten.
Kan du lita på priset? Tips 2
Som privatperson kan du ha rätt att få rut-avdrag för en bohagsflytt. Det innebär att flyttfirman får halva arbetskostnaden i ersättning från Skatteverket – men här kan det finnas falluckor. Begär av flyttfirman att få en tydlig specifikation av kostnaderna och att få se priset utan rut-avdraget. Jämför sedan priserna mellan flera olika bolag. Enligt Skatteverket bör transportkostnaden för en lätt lastbil ligga på närmare 70 kronor per mil. Är den lägre finns risk att flyttfirman försökt baka in den i arbetskostnaden – som de kan få skattesubventionerad. Då finns en risk att Skatteverket säger nej till delar av rut-avdraget. Många flyttfirmor har i de fallen skrivit in i villkoren att den kostnaden hamnar på kunden. Då riskerar du i så fall få en högre flytträkning än vad offerten först visade.
Kan du ångra en beställd flytt?
Innan du tackar ja och beställer en flytt av ett företag bör du kolla vilka villkor som gäller hos det specifika företaget om du vill ändra eller avboka beställningen. Det finns exempel där en flyttfirma krävt 20 procent i avbokningsavgift trots att flytten avbokades nästan två månader i förväg.
Kan du lita på hemsida och recensioner?
Privatpersoner som drabbats av oseriösa flyttfirmor har i efterhand lyft fram att firman gav ett professionellt intryck på deras hemsida och att de hade goda betyg hos olika recensionssajter. Men en hemsidas utseende säger ingenting om företagets kvalitet. Vi har sett exempel på löften om försäkringar och nöjdhetsgarantier som visat sig vara lögner. Även recensioner kan vara falska och ha påverkats genom firmans egna inlägg. Så vem kan man lita på? Hör med dina vänner och bekanta om de har några rekommendationer kring en flyttfirma de anlitat. En annan metod är att kolla hur många kunder som anmält flyttfirman till Konsumentverket. Du kan söka på företagsnamnet i diariet på myndighetens hemsida. Andra råd och tips vi fått till oss är att anlita en flyttfirma som varit verksam länge och funnits före 2016 då rut-avdraget infördes. På många företagsupplysningssajter kan du kolla när bolaget är bildat, hur stor omsättningen är, antal anställda och om de fått några ekonomiska anmärkningar.
Använder flyttfirman rätt fordon?
Många flyttfirmor använder lätta lastbilar som flyttbilar. Fördelen för firman är att de kan köras med vanligt körkort – men problemet är att de inte får lasta särskilt mycket. Polisen anser att det är ett felaktigt fordon för en flyttfirma. Ofta får de endast lasta max 700–900 kilo – eller som mest cirka 30 fulla flyttkartonger. Risken är annars stor för överlast och att transporten kan råka ut för en olycka med skador på ditt bohag – eller bli stoppad av polisen där firman kan krävas på omlastning med förseningar som följd. Fråga flyttfirman vilket fordon de tänker använda och hur de tänker genomföra transporten. Du kan även kolla vilka fordon som firman har på olika företagsupplysningssajter – har de enbart lätta lastbilar kan det vara en varningssignal.