Så kan du påverka hyresförhandlingarna
Varje år förhandlar Hyresgästföreningen hyrorna med de flesta hyresvärdar. (Läs mer om hur det går till här.)
Om du är medlem så får du ett brev från föreningen när hyresförhandlingarna börjar. I brevet finns oftast en mejladress till en ansvarig förhandlare. Dit kan du mejla synpunkter på hur hyresvärden sköter service och underhåll.
Finns det påtagliga brister kan det vara ett argument mot hyreshöjning.
Skicka gärna bilder
Är huset slitet och förfallet? En bild säger mer än tusen ord.
Hyresgästföreningens förhandlare åker dessutom gärna ut och inspekterar bostadsområden på plats.
Var ute i god tid
Om informationen ska vara användbar för förhandlarna så måste den komma i början av förhandlingsperioden.
Du behöver alltså höra av dig kort efter att du fått brev om att förhandlingarna är i gång.
Rätt sorts information
Ska dina observationer ha någon mening så får de heller inte bara handla om din egen lägenhet. Det ska vara brister som rör alla hyresgäster i huset.
Exempelvis kan det vara yttre underhåll av husen, eller gemensamma utrymmen som trapphus, gården, tvättstugan och liknande.
Om det är brister inomhus i bostaden så ska de vara genomgående och finnas i många av lägenheterna.
Vill du ha hjälp med problem i din enskilda lägenhet så är det ett medlemsärende och inte en förhandlingsfråga. Då ska du kontakta Hyresgästföreningen via den nationella växeln, så kan de koppla dig till rätt person.
Engagera dig
Det mest handgripliga du kan göra för att påverka hyresförhandlingarna är att medverka själv vid förhandlingsbordet.
Kontakta din närmaste hyresgästförening eller lokala hyresgästförening, så får du reda på hur val till förhandlingsdelegation går till.
LÄS MER: