Annons

Så laddar bostadsbolagen i Västsverige för elbilar

Västra Götaland Elfordon hyllas av politiken och bilindustrin, och snart blir det lag att nybyggda lägenheter ska ha laddstationer. Men västsvenska hyresvärdar tvekar. Det bromsar hyresgäster som överväger elbil.
Foto: Grafikbyrån

El är hett. Regeringen har i flera år erbjudit miljardstöd till laddinfrastruktur för elfordon och andra lokala klimatinvesteringar. Bara i år avsätts 1,5 miljarder kronor.

Göteborgsbaserade Volvo Cars har som mål att halva försäljningen 2025 ska bestå av rena elbilar. Senast 2020 ska alla nya hus med mer än tio lägenheter ha förberett för laddstationer enligt EU. Boverket ska utreda hur direktivet kan införas i den svenska lagstiftningen.

Läs ocksåHan fick Trollhättebolaget Eidar att bygga laddstolpe

Men hos hyresvärdarna går det än så länge trögt, visar Hem & Hyras granskning. Landets största kommunala hyresvärd, Poseidon i Göteborg, har i dagsläget bara en enda laddplats för sina närmare 27 000 lägenheter. Några större utbyggnadsplaner finns inte heller.

– Efterfrågan är fortfarande låg. Men folk börjar höra av sig och fråga om det går att ordna, säger Poseidons energistrateg Lars Brändemo.

Laddplatsen togs i drift helt nyligen, på begäran av en hyresgäst som nu betalar 600 kronor extra varje månad. I p-hus eller garage är det ofta möjligt att ordna ett uttag, förutsatt att hyresgästen är beredd att bekosta standardhöjningen. Även i nyproduktion förbereds numera för laddmöjligheter.

Läs ocksåDe kan inte ladda elbilen hemmaDaniel och Karin Ulfheden vid sin elbil utanför hyreshuset.

Men på befintlig gatumark anses det i dagsläget för kostsamt att dra fram, och för krångligt att ta betalt för. Här krockar politikens ambitioner med bostadsbolagens framtidskalkyler.

– I dag utgår vi från privat bilägande. Men det kanske inte längre är normen om några år. Det gör en alltför snabb och storskalig utbyggnad till en ekonomisk risk, säger Lars Brändemo på Poseidon.

Annons

Samtidigt är hyresvärdarna en avgörande faktor för att omställningen ska fungera, menar elbilsexpert Anders Lewald på Energimyndigheten.

Läs ocksåMammaträffar ska öka kunskapen om det svenska samhället: "Vi vill minska gapet"Två kvinnor och ett barn. Kvinnan i förgrunden sitter till höger med sitt lilla barn i famnen. Hon håller om barnet, tittar ner på honom och ler. Pojken har mörkt lockigt kort hår och bär ett ljusblått trikåset med dinosaurier på. Ålder 1-2 år. Mamman har en lindblomsgrön huvudduk och en olivgrön långärmad tröja. Till vänster i bild, bakom barnet, sitter en lite äldre kvinna med svart bakåtstruket hår, förmodligen i hästsvans eller fläta på ryggen. Hon har tröja i en stark grön färg och rosa mjukisbyxor. Hon har händerna mellan knäna.

– De kommunala bostadsbolagen har en viktig uppgift att göra det enkelt för sina hyresgäster att gå över till laddningsbara fordon. Det får inte vara bristen på laddning som stoppar, säger han.

– Det är svårast för den som inte äger sitt hem. Därför är det avgörande att det finns laddningsmöjligheter där bilen parkeras mest, alltså hemma.

Mölndalsbostäder har valt att storsatsa på laddplatser inom sitt bestånd. Installation av 70 nya uttag har startat.

– Om inte vi bygger så kan inte hyresgästerna skaffa elbil, säger förvaltningschef Åke Viggedal, som själv kör elladdat.

Annons

En laddplats kommer troligen att kosta 300–500 kronor extra i månaden. En viktig princip, enligt Viggedal.

– En annan hyresgäst som inte har elbil ska inte behöva betala den här platsen.

De flesta av länets kommunala bostadsbolag förbereder för laddstationer vid nybyggen, men ligger efter i äldre bestånd. På mindre orter börjar värdarna planera först nu för laddare. Undantaget är elkraft- och bilstaden Trollhättan. Här gjorde kommunägda Eidar tidigt en inventering för att kunna ge hyresgästerna laddstationer i befintliga bostadsområde.

De publika laddstationerna ökar snabbt, speciellt vid stora vägar. Utefter E 6 ligger laddarna tätt. Där har köpcentrum och hamburgerrestauranger och satsat på egna snabbladdstationer.

Fakta: Laddbara bilar
  • Elbil: Har elmotor och större batteri. Kräver laddning.
  • Laddhybrid: Elmotor och förbränningsmotor samverkar. Kan gå på enbart batteri. Kräver laddning.
  • På en elhybrid laddas elmotorn under färd för att minska bränsleförbrukningen. Går inte att ladda.
Läs också Så blir du en del av fusket – detta bör du ha koll på när du köper hemstäd Jeanette satsade 39 års kötid – drömhemmet blev en mardröm

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.