Annons

Så många klagomål har din värd fått i hyresnämnden – Primula toppar listan

Stockholm Hyresvärden Primula ligger i topp i hyresnämnden i Stockholm när det gäller antalet klagomål från missnöjda hyresgäster. ”Deras underhåll är under all kritik”, säger en man. Men bolaget känner inte igen kritiken – tvärtom.
Foto: Ida Karlsson/Montage
Den privata hyresvärden Primula har tio gånger fler klagomål i hyresnämnden per tusen lägenheter än allmännyttiga Svenska bostäder.

– Man tycker att Primula borde vara bra eftersom de är ett byggbolag. Men de fuskar för mycket. Deras underhåll är under all kritik.

En hyresgäst berättar att värden skickade en hantverkare som tapetserade snett.

Läs ocksåUppsagd efter vattenskada: "De vill bara jävlas med mig"

– Det kändes som hela rummet lutade. Det var ganska slarvigt gjort.

En man berättar att mattorna i hallen hade gått upp helt och hållet. ”Man såg cementen under.”

Hyresgästerna hos det privata bostadsbolaget Primula vill inte gå ut med sina namn. De vill inte få problem med hyresvärden längre fram. De säger att husen är slitna, att det slarvas med underhåll och att värden är svår att få tag på.

Läs ocksåBrister och för hög hyra är hyresgästens främsta problem

– Jag bor i hyresrätt för att slippa bekosta grejer, men med den här värden blir det inte så, säger en man.

– Man måste tjata för att något ska hända, säger en kvinna, som också menar att allt går via ägaren och hans godtycke.

Bolaget känner inte igen kritiken.

Läs ocksåSå mycket kan din hyra sänkas vid fel i lägenheten

– Jag blir förvånad över att vi har fler klagomål än andra. Vi brukar få beröm för att vi agerar snabbt, säger Christian Hammerman, förvaltare på Primula, som har runt 3 300 lägenheter.

Bolaget använder sin egen personal för att besiktiga, i stället för att anlita utomstående. Affärsidén är att åtgärda så lite som möjligt fram till totalrenovering och kraftigt höjda hyror, menar de boende. Enligt dem är det först när ett ärende hamnar hos Hyresgästföreningen eller hyresnämnden som Primula tar tag i situationen.

– De lyssnar inte på oss hyresgäster. De skyller på oss, att vi har orsakat problemen. De dumförklarar en – man drar sig för att höra av sig och anmäla, förklarar en annan hyresgäst.

Annons

Christian Hammerman säger att de gör så gott de kan.

– Vi försöker vara en bra hyresvärd. Vi går ofta med på våra hyresgästers önskemål. På det stora hela verkar de flesta ganska nöjda. Det kan bli missar, då får man be om ursäkt och rätta till det, säger han.

Använder ni er egen personal för att besiktiga?

– Ja det gör vi, men jag tycker inte att det finns något problem med det.

Hyresgäster menar att er affärsidé är att vänta med att åtgärda för att sedan totalrenovera och höja hyran. Hur ser ni på det?

– I förorterna gör vi inte så. Några bestånd i stan måste vi totalrenovera. Det handlar om hur köken ser ut och vilket år fastigheten är byggd.

När värden inte gör något trots felanmälan kan hyresgäster vända sig till hyresnämnden för att få hjälp. En ansökan till hyresnämnden kan sätta ytterligare press på värden.

Under de senaste fem åren har hyresgäster hos Primula klagat hos hyresnämnden 27 gånger. Det är fler gånger än hyresgäster hos de kommunala bostadsbolagen Svenska bostäder, Familjebostäder och Stockholmshem klagat, som har sex till åtta gånger fler lägenheter.

Bengt Öhman, jurist på Hyresgästföreningen, kommer i kontakt med hyresgäster dagligen och tycker inte att statistiken över klagomål ger en självklar bild av hur det ser ut i verkligheten.

– Det finns andra värdar som är värre. Vissa bolag har kunniga och orädda hyresgäster, det kan påverka siffrorna. Även vilken typ av område bolaget förvaltar har betydelse.

Upplands-Brohus är ett av de bolag där hyresgästerna inte klagat hos nämnden.

Annons

– Det är inte så att vi inte har hyresgäster som har synpunkter. Jag vill tro att man tycker att man får gehör. Vi jobbar med dialog och att lyssna på hyresgästerna, säger vd Ann Hermansson Alm.

Hem & Hyra har granskat 386 ansökningar till nämnden från hyresgäster i Stockholm under en femårsperiod. I fyra av fem fall avskrivs ärendet i hyresnämnden.

– I allmänhet återkallar hyresgäster ansökan. Ofta är det så att det man vill ha åtgärdat har hyresvärden redan tagit itu med, säger Johan Rosén, chef för hyresnämnden i Stockholm.

Processen tar tid. Det kan ta upp till ett och ett halvt år innan ett ärende kommer upp i nämnden. Då kan klagomålet redan ha gett effekt och värden kan ha åtgärdat bristerna.

Dessutom vänder sig många hyresgäster till miljöförvaltningen och anmäler brister, där handläggningen går snabbare.

– Seriösa hyresvärdar vet att det är enklast och mest lönsamt att åtgärda brister direkt, förklarar Bengt Öhman.

Det mest kraftfulla ingripandet mot en oseriös hyresvärd är tvångsförvaltning, då någon annan tar över och förvaltar ett hus. För det krävs omfattande brister som drabbar de flesta i huset.

Bengt Öhman säger att hyresgästerna i Stockholm generellt sett är väldigt tålmodiga.

– De accepterar rätt mycket usel förvaltning. De vill inte stöta sig med värden, som de är i beroendeställning till.

Fakta: Så kan du klaga på brister

Vänd dig till hyresnämnden via Hyresgästföreningen eller kontakta miljökontoret i din kommun.

Fakta: Så många klagomål har din värd fått i hyresnämnden
Kommunala bostadsbolag Antal lägenheter Klagomål i hyresnämnden Klagomål per 1 000 lgh 
Armada 1 600 1 0,6
Botkyrkabyggen 10 700 5 0,5
Ekeröbostäder 900 0 0,0
Familjebostäder 20 000 19 1,0
Förvaltaren 6 609 8 1,2
Haningebostäder 2 346 2 0,9
Huge Bostäder 8 000 8 1,0
Järfällahus 5 618 3 0,5
Lidingö bostäder 439 2 4,6
Micasa 1 812 1 0,6
Nykvarnsbostäder 548 0 0,0
Nynäshamnsbostäder 2 293 0 0,0
Signalisten 4 000 3 0,8
SKB 8 114 1 0,1
Sigtunahem 4 500 3 0,7
Sollentunahem 5 100 1 0,2
Stadsholmen 1 633 0 0,0
Stockholmshem 27 725 15 0,5
Svenska Bostäder 27 178 21 0,8
Telge Bostäder 10 000 5 0,5
Telge Hovsjö 1 569 1 0,6
Tyresö Bostäder 3 383 4 1,2
Upplands-Brohus 2 200 0 0,0
Värmdö Bostäder 2 100 4 1,9
Väsbyhem 4 700 4 0,9
Privata bostadsbolag
Akelius 5 921 5 0,8
Balder 2 700 0 0,0
Heba 3 085 0 0,0
Hembla 11 340 1 0,1
HSB Stockholm 4 900 1 0,2
Hässelbyhem 2 400 1 0,4
Ikano 3 300 2 0,6
Primula 3 325 27 8,1
Rikshem 3 300 2 0,6
SBB 1 032 1 1,0
Stena Fastigheter 7 900 5 0,6
Wallenstam 5 000 1 0,2
Victoria Park 530 2 3,8
Willhem 2 931 1 0,3
Wåhlin Fastigheter 3 385 3 0,9

Antalet beslut i hyresnämnden om så kallat åtgärdsföreläggande, ­juni 2015–maj 2020. Det handlar om brister som anmälts till hyresnämnden som ­värden inte åtgärdat trots felanmälan.

Läs också Hyresgäster hos AB-hem reagerar över slarviga renoveringar – riskerar samtidigt höjda hyror Bristerna i Kenneths lägenhet fixades inte på flera månader: "Det är tröttsamt"

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.