Så mycket kan din hyra sänkas
OBS: En uppdaterad version av den här artikeln finner du här
? Följ Hem & Hyra på Facebook så missar du inget
När det finns brister eller om lägenheten ska renoveras kan du ha rätt till lägre hyra för de dagar den inte kan användas som vanligt. Det görs oftast upp i diskussioner med hyresvärden.
Nu har Hyresgästföreningens jurister för första gången tagit fram gemensamma nyckeltal för vad som är rimligt att kräva, se tabellen nedan.
– Det är en schablon som vi kan utgå från. Sedan ska man komma ihåg att varje fall är individuellt och måste bedömas för sig, säger Susanna Skogsberg, förbundsjurist på Hyresgästföreningen.
Nyckeltalen grundar sig på rättsliga avgöranden och på överenskommelser mellan Hyresgästföreningen och olika fastighetsägare.
Sabo, som organiserar de kommunala bostadsbolagen, har en liknande vägledning som tar upp hyresreduktion vid reparationer och ombyggnader. Den stämmer i stort sett överens med Hyresgästföreningens lista, men de nya nyckeltalen omfattar även många andra brister, till exempel buller, kyla, dålig tv-mottagning eller störande grannar.
Listan är i första hand tänkt som ett arbetsredskap för jurister och ärendehandläggare inom Hyresgästföreningen, men som enskild hyresgäst kan du få en idé om vilken nedsättning du kan vänta dig.
– Det går förstås att vända sig till hyresvärden direkt, men jag tycker man bör resonera med någon hos oss först och få en bedömning. Om bristen är särskilt allvarlig kan det bli högre nedsättning, säger Susanna Skogsberg.
Ivana Bitenc i Borlänge fick 35 000 kronor av sin hyresvärd Tunabyggen eftersom hon inte hade kunnat använda sitt sovrum på 2,5 år på grund av att grannens tobaksrök sipprade in där.
Pia Liljeholm, ärendehandläggare på Hyresgästföreningen i Borlänge berättar att sådana ärenden ofta är segslitna även om hyresgästen har rätt till nedsättning. I det här fallet godtog Tunabyggen kraven utan prut.
– Vi blev förvånade och glada när de gick med på allt. Anledningen var nog att det hade tagit alldeles för lång tid utan att problemet blev löst.
Nyckeltal för hyresnedsättning vid olika brister | ||
KÖK | ||
Diskmaskin | 5 | % |
Frys | 5 | % |
Kylskåp | 15 | % |
Kök, helt obrukbart | 40 | % |
Köksfläkt | 5 | % |
Spis | 15 | % |
BADRUM | ||
Badrum, helt obrukbart | 40 | % |
Badrum, helt obrukbart men separat toalett finns | 15 | % |
Dusch/badkar, en av två duschmöjligheter saknas | 10 | % |
Dusch/Badkar, duschmöjligheter saknas helt | 25 | % |
Handdukstork | –* | |
Handfat | 5 | % |
Toalett, en av två saknas | 10 | % |
Toalett, tillgång till toalett finns i annan del av fastigheten | 25 | % |
Torktumlare/torkmöjligheter | 5 | % |
Tvättmaskin i lägenheten, gemensam tvättstuga finns | 5 | % |
Tvättmaskin i lägenheten, gemensam tvättstuga saknas | 10 | % |
ÖVRIGA UTRYMMEN | ||
Balkong, inglasad kan ge mer. | 5 | % |
Biarea, exempelvis loft eller kattvind. | 0 – 5 | % |
Förråd | 5 | % |
Hiss | 5 | % |
Magasinering i lägenheten** | 100 | % |
Materiallager och arbetsyta för hantverkare i lägenheten** | 100 | % |
Obrukbar yta i övriga lägenheten** | 100 | % |
Tvättstuga och torkmöjligheter | 5–10 | % |
Öppen spis | – | * |
INOMHUSTEMPERATUR OCH VATTEN | ||
20–18 grader | 0–10 | % |
17–16 grader | 30-50 | % |
< 16 grader | 100 | % |
Avsaknad av varmvatten | 20 | % |
Avsaknad av vatten | 50 | % |
Dålig vattenkvalitet | 5–20 | % |
STÖRNINGAR | ||
Lukt | 10–35 | % |
Vibrationer | 10–35 | % |
Buller | 10–35 | % |
Ljus | 10–35 | % |
Störningar från granne | 10–40 | % |
Ombyggnadsarbete i egna lägenheten | 0–100 | % |
Byggnadsarbete i andra delar av huset | 10–30 | % |
OHYRA | ||
Kackerlackor | 25 | % |
Loppor | – | |
Löss som parasiterar på människor | – | |
Mal | – | |
Mjölbaggar | 15 | % |
Myror i större omfattning. | 10 | % |
Möss | 25 | % |
Pälsängrar | 15 | % |
Råttor | 25 | % |
Tvestjärtar, i viss omfattning. | 15 | % |
Vägglöss | 15 | % |
ÖVRIG INOMHUSMILJÖ | ||
Mögel | 10–35 | % |
Dålig luft på grund av fukt och/eller dålig ventilation | 10–50 | % |
Radon | 30 | % |
ÖVRIGT | ||
Avfuktare. Ersättning för el ska krävas. | 0–20 | % |
Brister i utemiljön, t ex vid ombyggnation. | 10–35 | % |
Bristande underhåll under lång tid. | 5–25 | % |
Elavbrott | 30 | % |
Försämrad utsikt. Påverkar bruksvärdet. | – | |
Lägenheten utdömd av myndighet | 100 | % |
Lägenheten helt eller delvis uthyrd till annan | 0-100 | % |
Lägenheten är inte färdigställd | 100 | % |
Lägenheten är inte utrymd i rätt tid | 100 | % |
Städa själv | 150 | kr/h |
TV-mottagning, dålig | 5 | % |
TV-mottagning, obefintlig | 10 | % |
* Ej för uppvärmning. Kan påverka bruksvärdet. | ||
** Hyresnedsättning för de kvadratmeter som påverkas. |
Skadan eller bristen ska inte vara obetydlig.
Den ska innebära hinder eller men för hyresgästen.
Hyresvärden ska känna till bristen.
Hyresgästen ska inte ha orsakat skadan eller bristen.