Så mycket kan din hyra sänkas vid fel i lägenheten
Närmare 25 000 ärenden om olika typer av brister i boendet passerar årligen Hyresgästföreningens nationella rådgivning. Om hyran ska sänkas är det vanligtvis en förhandling mellan värden och hyresgästen.
? Följ Hem & Hyra på Facebook så missar du inget
Det finns riktmärken för hur stor hyresreduktionen ska bli, men till syvende och sist är det en förhandling i varje enskilt fall. De angivna procentsatserna i tabellen nedan ska alltså ses som riktvärden – inte som en absolut sanning.
Ta alltid först kontakt med värden och gör det snabbt! Det rådet ger Susanna Skogsberg, förbundsjurist på Hyresgästföreningen.
– Betalar man hyran som vanligt utan att knorra så är det svårare att i efterhand få en hyresreduktion, säger hon.
Värden måste få en rimlig tid på sig att åtgärda bristen. Hur lång tid beror på vilken typ av brist det är. Ett trasigt kylskåp ska värden laga eller byta ut snabbare än att åtgärda eftersatt underhåll.
När en medlem hör av sig om att värden inte åtgärdar en brist, blir den första åtgärden att skicka ut en blankett som hyresgästen fyller i och skickar till värden. Där finns en skrivelse med förbehåll om hyresnedsättning med anledning av bristen. Det kan tyckas harmlöst, men Johan Candler, jurist på Hyresgästföreningens nationella rådgivning, intygar att blanketten med föreningens logga på har effekt.
Det skickas ut mellan 5 000 och 6 000 sådana blanketter årligen och från de flesta hyresgäster hörs det sedan inget mer.
– Generellt sett så är större värdar, oavsett om de är kommunala eller privata, bättre att ha och göra med i dessa frågor. De vet att hyresgästen kan ha rätt till hyressänkning om det finns brister, säger Johan Candler.
Oavsett hur bångstyrig din värd är så finns det en sak du aldrig bör göra: Att låta bli att betala hyran. Det kan i värsta fall leda till att du blir uppsagd. Även deponering av hyran hos länsstyrelsen bör göras med försiktighet.
KÖK |
Helt obrukbart: 40 procent |
Rör det sig om enskilda brister, som exempelvis att kylskåp, frys, spis, diskmaskin eller fläkt är trasig, rör det sig om mindre summor. |
BADRUM |
Helt obrukbart: 40 procent |
Helt obrukbart men separat toalett finns: 15 procent |
Toalett saknas (ett badrum finns i lgh): 25 procent |
Toalett saknas (två badrum finns i lgh): 10 procent |
Dusch/badkar (dusch/bad-möjligheter i lgh saknas): <25 procent |
Dusch/badkar, en av två dusch/bad-möjligheter saknas: 10 procent |
Rör det sig om enskilda brister, exempelvis att handfat är trasigt, rör det sig om mindre summor. |
INOMHUSTEMPERATUR OCH VATTEN |
20–18 grader: <10 procent |
17–16 grader: <50 procent |
<16 grader: <100 procent |
Avsaknad av varmvatten: 20 procent |
Avsaknad av vatten: 50 procent |
Dålig vattenkvalitet: 20 procent |
ÖVRIGA UTRYMMEN |
Hiss: Beror på hur högt upp i fastigheten du bor |
Magasinering i del av lägenheten: Upp till 100 procent (för den del av lgh det berör) |
Materiallager och arbetsarea för hantverkare i del av lägenheten: Upp till 100 procent (för den del av lgh det berör) |
Obrukbar area i övriga lägenheten: Upp till 100 procent (för den del av lgh det berör) |
Rör det sig om enskilda brister, exempelvis att balkongen inte går att använda, tvättstugan är obrukbar, rör det sig om mindre summor. |
STÖRNINGAR |
Lukt: 0–35 procent |
Vibrationer: 0–35 procent |
Buller: 0–35 procent |
Störningar från granne: 0–40 procent |
Större ombyggnadsarbete i egna lägenheten: 0–100 procent |
Byggnadsarbete i andra delar av huset: 0–30 procent |
OHYRA |
Myror i större omfattning: 0–10 procent |
Vägglöss: 0–30 procent |
Annan ohyra och skadedjur kan också leda till hyresnedsättning, beroende på problemets omfattning. |
ÖVRIG INOMHUSMILJÖ |
Mögel: 0–35 procent |
Dålig luft på grund av fukt och/eller dålig ventilation: 0–50 procent |
Radon: 0–30 procent |
ÖVRIGT |
Lägenheten utdömd av myndighet: 100 procent |
Lägenheten helt eller delvis uthyrd till annan: Upp till 100 procent |
Lägenheten är inte färdigställd: Upp till 100 procent |
Lägenheten är inte utrymd i rätt tid: Upp till 100 procent |
Fotnot: Siffrorna är ungefärliga. De grundas på siffror från Sabos nyckeltal, där det finns vägledande domar eller beslut, samt uppskattningar från Hyresgästföreningens jurister. |