Så sköter värdarna i Västra Götaland sitt underhåll
AB Bostäder i Borås:
Har ett system med en fond kopplad till varje lägenhet som hyresgästen kan beställa åtgärder från. Om pengarna inte används betalas överskottet ut som avdrag på hyran. Modellen bygger på ett 12-årsintervall för nya tapeter.
AB Eidar i Trollhättan:
Hos Eidar får hyresgästerna nya tapeter efter 15 år. Men värden tillämpar en blandning av HLU och FLU vilket gör att hyresgästerna kan få nya tapeter tidigare mot en kostnad som avgörs av hur långt kvar det är av de 15 åren.
Akelius:
Akelius har fastighetsägarstyrt underhåll med ett intervall på 12-13 år för nya tapeter.
Alingsåshem:
Har även de ett fondsystem som bygger på att tapeterna ska hålla i 12 år. Man kan få byta tidigare med hjälp av pengarna i fonden men först efter 4 år. Om pengarna inte används blir det rabatt på hyran.
Alebyggen:
Har ett system för hyresgäststyrt lägenhetsunderhåll som de kallar PLUS+. Varje lägenhet har underhållsintervall som säger när det är dags för exempelvis tapetsering eller golvläggning nästa gång. Hyresgäster har möjlighet att tidigarelägga underhåll mot en viss kostnad.
Eksta:
Har inte något hyresgäststyrt lägenhetsunderhåll. Eksta menar att ”underhållet inte ska styra av ålder utan av behov”. Vissa tillvalsmöjligheter finns idag, och utökas år 2015.
Falköpings Hyresbostäder:
Har ett hyresgäststyrt med ett intervall på 12 år.
Lundqvist byggförvalting AB:
Har fastighetsägarstyrt underhåll med ett intervall på cirka 12-14 år för nya tapeter.
Mariehus:
Tillämpar hyresgäststyrt underhåll men har ett intervall på 10 år.
Mölndalsbostäder:
Har precis lanserat ett nytt system där hyresgästerna har möjlighet att göra en rad tillval. En del av dessa – som parkettgolv och säkerhetsdörr – innebär dock att hyran höjs för all framtid.
Partillebo:
Har hyresgäststyrt lägenhetsunderhåll. Det innebär att det finns fasta tidsintervaller för när saker ska bytas, men att hyresgästen både kan välja att tidigarelägga och senarelägga underhållsinsatserna, mot en kostnad eller rabatt på hyran.
Poseidon:
Har så kallat behovsstyrt underhåll. Har tidigare haft hyresgäststyrt lägenhetsunderhåll (HLU), men frångick det under 90-talet. Erbjuder sina hyresgäster en rad olika tillval – bland annat kolfilterfläkt, köksluckor och parkettgolv. Dessa tillval höjer dock hyran permanent.
Skövdebostäder:
Bolaget tillämpar hyresgäststyrt underhåll och har ett intervall för byte av tapeter på 12 år.
Stena:
Hyresgästerna kan göra vissa tillval; underhållet är ”behovsanpassat”.
Strömstadsbyggen:
Har hyresgäststyrt underhåll. Efter tolv år får man ny tapet utan extra kostnad. Innan dess få man betala en viss summa. Väljer man bort att få nytapetserat det blir det rabatt på hyran
Uddevallahem:
Har fastighetsägarstyrt underhåll men arbetar inte efter något särskilt tidsintervall utan gör en bedömning av behovet.
Vänersborgsbostäder:
Har ett fastighetsägarstyrt underhåll utan ett fast tidsintervall. Hyresvärden avgör när det behövs nytt men i dialog med hyresgästen.
Wallenstam:
Tycker det är bättre ”att utgå från behoven än ett bestämt tidsintervall” för underhållet. Tillvalsmöjligheter finns mot en hyreshöjning.
Wennergrens:
Bolaget har ett behovsprövat underhåll vilket innebär att hyresgästen får höra av sig med önskemål och bolaget avgör om det är befogat. 12-14 år ses som rimligt intervall för tapetbyte.
Willhem:
Har ett behovsprövat underhåll och följer inget tidsintervall.