Saboterande råtta inte värdens ansvar
När hyresgästen kom ut i garaget på morgonen för att ta bilen till jobbet upptäckte hon att det runnit ut i kylarvätska på asfalten.
Sabotören var, visade det sig, en råtta som gnagt hål på kylarslangen.
Hyresgästen lämnade in bilen på verkstad och betalade nästan 2 500 kronor för att få slagen utbytt.
Kvinnan tyckte det var skäligt att fastighetsägaren betalade räkningen eftersom det uppenbarligen funnits råttor i garaget. Fastigetsägaren höll inte med.
Ärendet gick till Allmänna reklamationsnämnden, ARN, som avslog Västeråskvinnans begäran om skadestånd.
I ett resonemang konstaterar ARN att det finns flera paragrafer i hyreslagen som kan vara tillämpliga i den här typen av fall och som kan ge hyresgästen rätt till ersättning. Exempelvis om det förekommit ohyra i lokalen.
Just i det aktuella ärendet ifrågasätter inte ens hyresvärden att det kan ha funnits råttor i garaget. Och att kylarslangen blivit söndertuggad av ett gnagardjur är uppenbart.
Men det är hyresgästens sak att bevisa att hyresvärden gjort något fel eller, som det heter på juristspråk, ”försummat sitt ansvar” på ett sådant sätt att råttorna fått härja fritt och sabotera.
ARN anser att Västeråskvinnan inte lyckats med det. Enstaka råttor i ett garage är inte så allvarligt – ”inte en sådan brist som avses i lagen” – att hyresgästen har rätt till ersättning om värden vägrar öppna plånboken.