Samarbete kring adresser avslöjade storskaligt bidragsfusk
I september 2018 anländer ett fönsterkuvert till en adress i Angered. Brevet är från Försäkringskassan. Det är kortfattat, och innehåller ett återkrav på 467 720 kronor.
Pengarna gäller felaktiga bidrag från socialförsäkringen – bostadstillägg och sjukersättning – som betalats ut under nio års tid. Personen som fått pengarna har varit skriven i Göteborg, men har i själva verket levt i ett betydligt varmare klimat.
Polisen har nämligen tipsat Försäkringskassan om att personen i fråga bor i Thailand på heltid, sedan våren 2009. Och det finns mer att gå på. Tack vare ett färskt testsamarbete har Försäkringskassan även fått signaler från Skatteverket och kommunala Störningsjouren.
Störningsjouren hanterar misstänkta oegentligheter bland 70 000 hyresgäster hos Göteborgs tre största värdar: Poseidon, Bostadsbolaget och Familjebostäder. De har upptäckt att folkbokföringsadressen i Angered sannolikt inte stämmer. Nu börjar pusselbitarna falla på plats.
Totalt avslöjas felaktiga utbetalningar på närmare 282 000 kronor för bostadstillägg, och drygt 185 000 kronor i sjukersättning. Personen får en månad på sig att betala tillbaka pengarna, därefter början räntan ticka.
Försäkringskassan gör även en polisanmälan. Utredningen läggs dock ned en knapp månad senare av åklagare.
Att bidragsfuskaren i Thailand åkte fast beror på följande:
Att skriva sig där man inte bor blev straffbart för snart tre år sedan. Strax innan lagen skärptes gav kommunstyrelsen i Göteborg ett uppdrag till stadens Kunskapscentrum mot organiserad brottslighet. Målet var att jobba smartare mot oriktiga hyresförhållanden, framför allt organiserad brottslighet på hyresmarknaden, genom att skicka vidare tips som kommunen själv inte hade skäl att agera på.
Resultatet blev ett pilotprojekt där Störningsjouren under ett års tid samarbetade med Skatteverket och Försäkringskassan.
Under projekttiden lämnade Störningsjouren vidare drygt 50 granskningsärenden till Skatteverket, fall där man funnit tecken på felaktig folkbokföring som hyresvärdarna inte själva hade anledning att följa upp.
Skatteverket kunde i sin tur tipsa Försäkringskassan om misstänkta bidragsbrott. Det ledde till flera polisanmälningar under projekttiden, samt återbetalningskrav på över en halv miljon kronor i skattepengar.
Störningsjouren upptäckte å sin sida fler svartuthyrningar, vilket ledde till att nio lägenheter gick tillbaka till bostadskön. I projektets slutrapport kunde politikerna läsa: ”Samverkan med Försäkringskassan visar att andrahandsuthyrningen möjliggör ett utnyttjande av välfärdssystemen av omfattande mått”.
Pilotprojektet ansågs så framgångsrikt att kommunstyrelsen beslutade att införa metoden i hela staden. Sedan förra året finns därför en arbetsmodell för hur kommunens förvaltningar och bolag smidigt ska kunna tipsa Skatteverket, bland annat genom en särskild blankett.
- Pilotprojektet i Göteborg omfattade 56 ärenden där Störningsjouren upptäckt misstänkta fel i folkbokföringen.
- Ungefär var fjärde – 14 fall – medförde eller väntades medföra avregistrering i folkbokföringsregistret.
- Ytterligare sex fall avslutades med ändring i registret.
- Sammanlagt ledde alltså cirka 35 procent av ärendena till en korrigering av folkbokföringen.
- Vissa fall avslutades utan ändring, och 38 procent ansågs inte värda att utreda alls.
- Ju längre tid pilotprojektet pågick, desto bättre underbyggda blev tipsen och desto fler tips gav utdelning.
Kommunen är enligt lag skyldig att underrätta Skatteverket om fel i folkbokföringen. Det står i folkbokföringsförordningen. Kravet gäller alla förvaltningar och bolag, utom socialtjänsten som än så länge undantas på grund av sekretess.
Kommunen ska tipsa Skatteverket så snart det finns skäl att anta:
- att en person bor på en adress som inte är densamma som är registrerad i folkbokföringen
eller
- att adressen som står i folkbokföringen är felaktig eller ofullständig.