Annons

Sandvikenhus: vi har varit för snälla

Sandviken Sandvikenhus tar från och med nu ut en avgift för att hjälpa hyresgäster att rensa avlopp och kolla brandvarnare. "Vi har varit snälla", säger fastighetschefen.

Sandvikenhus fastighetschef Jens Landin tycker att de nya avgifterna fått för stora proportioner i media. Han påpekar att det som det nu kommer att kosta 450 kronor att få hjälp med; byte av lysrör, rensning av avlopp och byte av batterier i brandvarnare är sådant som alltid varit hyresgästens ansvar.

– Tidigare har vår personal hjälpt till, vi har varit snälla och ställt upp, men vi måste hålla nere nivån för att hinna med. Vi har sparkrav från styrelsen och vi är inte det enda bostadsföretaget som tar betalt, säger Jens Landin.

Läs ocksåMimer höjer hyrorna med 5 procent – vice vd:n: ”Jag tycker att vi har landat på en nivå som är schysst”Tvådelad bild: till vänster: halvkroppsporträtt på Gustav Hanstad, Mimer, i grå kavaj. Till höger: sedlar i närbild som någon håller i. Mimer hyreshöjning 2025

Ni informerade inte hyresgästerna på en gång utan först nu nästan en vecka efter att avgiften infördes, varför det?

Annons

– Vi tänkte att det skulle fungera att informationens gavs när hyresgästerna felanmälde men det har inte fungerat så bra.

Är ni inte rädda att det här kommer att leda till att det blir större problem i fastigheterna om inte hyresgästerna har råd att be om hjälp?

Läs ocksåDubbelhöjning ger årets högsta hyreshöjning hittills: ”Vi låg lägre än andra förra året”Tvådelad bild: Porträttfoto på Magnus Lager i färgglad rutig skjorta, Hoforshus-skylt på en tegelfasad med fönster. Hyreshöjning Hoforshus 2025

– Nej, rinner det dåligt i avloppet så ska man alltid titta under diskbänken och rensa där först och likadant i avloppsbrunn och under handfaten. Det blir inga skador och det går snabbt att göra det själv. Men fortsätter problemen ska det så klart anmälas till oss precis som förut. Och vi ger så klart tips och råd på telefon.

Annons
Läs också Deras hiss fastnar en gång i veckan – trots åratal av felanmälningar Marianne, Magnus och Mikael tvingas leva i förfallet hus – mitt i lyxområdet: ”Som att vi inte har människovärde” Fördubblad p-avgift efter bostadsbolagets räntesmäll – hyresgästen Nathalie: ”Känns väldigt överdrivet”

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.