Satsar miljoner på reklam – trots att allt är uthyrt
Hem & Hyra har granskat hur mycket de tre största allmännyttiga bostadsbolagen i regionen lägger på PR och reklam. Hos alla tre bolagen handlar det om miljonbelopp, trots att alla har långa köer för att få hyra.
Uddevallahem lade nästan en halv miljon på att annonsera, en kvarts miljon på reklamgåvor och 1,2 miljoner på övrig reklam.
Men bolagets vd,Thomas Aebeloe, tycker inte att det är några stora summor.
– Med tanke på att vi omsätter 300 miljoner så skulle jag säga att det där är skrot och ingenting.
Men behöver ni markadsföra er alls, ni har ju inga problem att få kunder?
– Det där är kortsiktigt tänkande. Vi måste synas. Det handlar om varumärkesbyggande på sikt. Att inte jobba med marknadsföring alls vore rena digerdöden. Vi är en lokal aktör med stark lokal förankring. Vi behöver synas och vara ett varumärke som våra medarbetare är stolta över att förknippas med. Och vara ett bostadsbolag där våra hyresgäster känner att de vill bo, säger Aebeloe.
I kostnaderna för markandsföring, reklam och PR ingår inte bara annonsering i tidning, som är det första många tänker på. Det innefattar även jobb med bolagets hemsida och att någon jobbat med layouten på årsredovisningen. Men hos regionens största bolag, AB Bostäder i Borås, är kostnaden för just annonsering den som är störst. Förra året lade bolaget 1, 7 miljoner på att synas i tidningar.
– Ungefär en tredjedel av den summan var reklam för vår nybyggnation på Tunnlandsgatan och Brämhult. I det här fallet behövde vi faktiskt puffa på marknaden något för det blev inte uthyrt i den takt som vi hade förväntat oss, säger bolagets vd Anders Thorén.
Men han säger också att den totala summan ska ses över, även om han i sammanhanget inte tycker den är särskilt stor.
– Om man tittar på vår totala omsättning så är det här ungefär en halv procent av den. Det är ungefär två hundra kronor per lägenhet och år. Men jag tänker titta över detta, inför nästa budgetarbete. Man måste vara försiktig med hyresgästernas pengar.
Skövdebostäder har den minsta budgeten för markandsföring av de tre bolagen Hem & Hyra granskat. Under förra året spenderade de 1,3 miljoner. Förutom att bygga upp ett varumärke menar vd Dan Sandén att det i första hand handlar om att marknadsföra nyproduktion.
– Vi har lång kö, men framför allt till vårt äldre bestånd med lägre hyror. Det nya måste vi marknadsföra. Dessutom har jag varit med så länge så jag vet att det kan komma tider med tomma lägenheter igen.
AB Bostäder i Borås: 1 898 000 kronor
Skövdebostäder: 1 377 300 kronor
Uddevallahem: 1 984 700 kronor
Kostnaderna innefattar bland annat annonsering, direktreklam, skyltreklam, reklamgåvor och reklamtrycksaker.