Annons

Sayeds arbetsplats består av dörrar

Skellefteå Sayed Shaaban värvar medlemmar till Hyresgästföreningen. Han drivs av tanken att boendet ska vara tryggt för alla.

Det skymmer bland husen på Morö backe i Skellefteå. Skuggorna är långa i den låga vintersolen. Klockan är ­visserligen bara två på eftermiddagen, men det är december och då är inte ljus något som finns i överflöd i norra ­Sverige.
Från fönstren lyser julstjärnor och annat pynt som ger värme för ögonen. Samtidigt faller snön. Det är lite ruggigt och 43-årige Sayed Shaaban drar upp jackans dragkedja. Han loggar in på sin bärbara dator och siktar in sig på ­dagens första trapphus. Han trycker på en ringklocka och tar två steg bakåt. Dörren öppnas.
– Hej, jag kommer från Hyresgästföreningen. Känner du igen oss, frågar han samtidigt som han visar sitt id-kort.

Sayed Shaaban är medlemsrekryterare hos Hyresgästföreningen i region ­Norrland. I dag jobbar han på Morö backe. Hyresgästen i den första lägenheten har varit medlem tidigare. De pratar en stund. Om att Hyresgästföreningen lyckades hålla tillbaka för höga hyreshöjningar till exempel. Men nej, medlem igen var inte aktuellt där. Sayed Shaaban väljer att tacka för sig och gå direkt.
– När man är ute så här är det viktigt att vara bra på att läsa människor. Att läsa kroppsspråk, säger han.
I ett halvår har Sayed Shaaban jobbat som medlemsrekryterare. I början var det nervöst att ringa på hemma hos ­hyresgäster, men nervositeten övergått till trygghet.
– Jag har fått jättebra stöd av Kenneth Eklöf, min chef. Och mina kollegor. Nu är det bara roligt att få möta människor, säger han och ringer på nästa dörr.
Där öppnar ingen och Sayed Shaaban ­tittar på sina uppgifter som finns
i datorn. Där ser han bland annat vilka som redan är medlemmar.

Annons
Läs ocksåSå blir du en del av fusket – detta bör du ha koll på när du köper hemstädSe upp för prisdumpade städtjänster när du köper hemstäd. Om timpengen är orimligt låg är det sannolikt städpersonalen som betalar det verkliga priset.

Våningsplanet är klart visar det sig och han går upp en våning. Där har han bättre lycka. Åsa Bramfeldt Bergquist öppnar och Sayed Shaaban inleder på samma sätt som alltid. Nu blir han inbjuden till bostaden där också maken Staffan Bergquist möter upp.
Samtalet går snart över till funderingar kring boendet och hyresvärden. Och det faktum att bostadsområdet känns lite otryggare än tidigare. Något som Hyresgästföreningen lokalt jobbar med.
– Jo, men vi går med. Det känns bra, säger Åsa Bramfeldt Bergquist.
Hon och Sayed Shaaban sätter sig vid ett bord i vardagsrummet. Personuppgifter fylls i på datorn. Efter en stund kommer bekräftelsen på att medlemskapet är klart. Och det gäller hela hushållet.

Allt är klart och Sayed Shaaban tackar för sig. Vi dröjer oss kvar i trapphuset och han ler varmt. Inte i första hand för att en medlem rekryterats.
– Vissa människor ger en sådan ­energi. En energi som ger mig kraft. Så var det nu.
Vad är det då som gör att han trivs med sitt jobb? Som gör att han eftermiddagar och kvällar går till sin ­arbetsplats – dörrarna. Och gör det med glädje.
– Det är att jag inte säljer en produkt. Jag säljer något som är djupare, säger Sayed Shaaban.
– Bostaden ska vara trygg för alla.

Annons
Fakta: Hyresgästföreningens värvare

• Hyresgästföreningen i Sverige har cirka 50 aktiva värvare som är ute och gör hembesök.
• Föreningen har värvare eftersom det personliga mötet prioriteras sedan tiotals år
• Anställda värvare har fördelen att den som ringer på är utbildad, påläst och ger trygghet. Bara en utbildad värvare har Hyresgästföreningens id-kort.
• En viktig egenskap är att den som värvar ska ha en bra människokännedom.
• Att möta nya och okända människor är något en ­värvare måste tycka om.
• I mötet med en hyresgäst är det viktigt att värvaren är glad och positiv.
• Hyresgästföreningens värvare har alltid id-kort.
• Värvarna har kläder som tydligt visar att det är hyresgästföreningen som ringt på.

Fakta: Hyresgästföreningen i Norrland

Hyresgästföreningen i Norrland har cirka 38400 medlemmar utspridda i 44 kommuner i Jämtland, Västernorrland, Väster­botten och Norrbotten.
Föreningens grundläggande mål är att alla ska ha rätt till en god bostad med till en rimlig kostnad.
Alla hyresgäster ska garanteras ett boende som med trygghet, ­inflytande och gemenskap.
I region Norrland finns sex ­anställda värvare.

Fakta: När det ringer på dörren

• Kika i tittögat eller fråga vem det är genom brevlåda eller liknande. Är det någon du inte känner är det bra att be om identifikation. Öppna inte om du inte känner dig trygg.
• Släpp inte in främlingar som vill låna telefon, toaletten ett glas vatten eller liknande.
• Om du misstänker att det rör sig människor i trapphuset eller bostadsområdet, med oärliga avsikter, kontakta ­polisen. 112 vid pågående brott 114 14 för tips.

Läs också Rekordhöjning i Alingsås – kommunala bostadsbolaget står för årets hittills största höjning Hyresgäst gav grannens besökare parkeringsböter – får ändå bo kvar Hemlös dömd till fängelse – tog sig in i tom lägenhet: "Vad ska man göra – ska man dö?" Missarna i flyttstädningen stod Sara dyrt: ”Visste inte ens att man kunde dela fönstren”

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.