SBB:s hyresgäster i Ulricehamn: ”Skäms när vi får besök”
Förbipasserande brukade stanna och beundra fontänen utanför Lindängsvägen 19 i Ulricehamn. Vattnet porlade över stenarna och gav gatumiljön liv. Idag är fontänen en illaluktande sörja som snarare skämmer än förgyller.
– Tidigare var vi stolta över att bo här. Folk kunde säga ”Åh, bor du i ett av de där husen där planteringarna och utemiljön är så fin!”. Nu skäms vi när vi får besök, säger Mona Dahlin och blickar ut över den stinkande före detta fontänen.
Grannen Anita Andersson håller med. Under sina år som hyresgäst har hon sett hur de tidigare så välskötta rabatterna förbytts till ett hav av maskrosor och annat ogräs. I takt med förfallet har det blivit allt vanligare att folk passar på att rasta sina hundar på gräsplätten utanför hennes hus, utan att plocka upp skiten efter sig.
– Här satt vi ofta tidigare och drack kaffe. Men nu är bänkarna så slitna att man får flisor i ändan om man sätter sig där, säger Anita och tillägger:
Riktigt farligt blev det, enligt Anita, i vintras när kylan och halkan kom.
– Något grus framför porten fick vi inte. Efter ett tag fick vi grusa själva. Och nu, när sommaren närmar sig, ligger gruset fortfarande kvar, säger hon.
Vem är ansvarig? Även den frågan utgör, enligt hyresgästerna, ett problem. För vem äger egentligen husen? Och hur får man kontakt med dem? Informationen om de senaste ägarbytena har varit bristfällig.
– Här på huset står det Lidén Group AB. Men på anslagstavlan inne i trapphuset står Amasten Fastighets AB. De lapparna kom upp någon gång i höstas. Fast nu har jag läst i tidningen att det tydligen något som heter SBB som köpt upp det bolaget. Men det har vi hyresgäster inte fått någon information om, säger Mona Dahlin.
När hon flyttade in i sin lägenhet 2011 var det ett lokalt bolag som hette Västbygg som ägde husen. Efter en tid tog Willhem över. Mona minns de två ägarna som väl fungerande. Det var lätt att få få kontakt med vaktmästare och få hjälp med det som behövdes.
– Utemiljön var fantastisk. Här hade vi en syrenberså där vi kunde sitta och fika, säger Mona och visar ett igenvuxet buskage där ogräset sticker upp mellan stenplattorna.
Täta ägarbyten
För sju år sedan sålde Willhem hyreshusen till Göteborgsföretaget Lidén Group AB. Förra sommaren sålde Lidén vidare till Amasten AB, som nu i vår köpts upp av börsnoterade Samhällsbyggnadsbolaget i Norden AB, SBB. Verkställande direktör för det bolaget är Ilija Batljan, som tidigare var socialdemokratisk politiker på riksnivå.
– Varje ägarbyte har lett till att kontakten mellan oss hyresgäster och hyresvärden blivit sämre. Från att ha haft vaktmästare på plats ska vi nu ringa ett 010-nummer, som vi inte vet vart det går. Eller ännu hellre kontakta vår värd via mejl. Men vi är många äldre som bor här. Så det där med att kommunicera via nätet är inte så lätt, säger Mona Dahlin, som inte heller är nöjd med Hyresgästföreningens insatser genom åren.
– När vi tagit upp våra problem med Hyresgästföreningen och bett om hjälp, exempelvis med att få ordning på den här syrenbersån, så hände ingenting. Förslaget som vi ombads komma in med och som föreningen skulle föra vidare till hyresvärden bara glömdes bort, säger Mona Dahlin.
Vad vill ni att er hyresvärd ska göra?
– Komma hit och presentera sig. Bli mer närvarvarande och satsa på vaktmästare som finns nära till hands. Snygga upp vår utemiljö och lyssna på våra önskemål. Byt ut de igenvuxna rabatterna mot fina stenar och ställ ut ett par urnor med blommor. Och varför inte ett par små kafégrupper som vi kan använda, säger Mona.
Snårig kontaktväg
När Hem & Hyra ringer 010-numret från trapphuset hamnar vi först i Amastens telefonväxel. Därifrån hänvisas vi till SBB. Efter en dryg halvtimme i telefonkön får vi veta att SBB inte kan svara på våra frågor då man ännu inte tagit över driften av fastigheterna i Ulricehamn. För att få mer information mejlar vi SBB:s presskontakt Sverker Eriksson. Han hänvisar till regionchef Per Sundequist, som ringer upp.
– Officiellt tog vi på SBB över den första maj så än har vi inte fått all organisation på plats. Men vår förvaltare Örjan Klasson inspekterar faktiskt fastigheterna på Lindängsvägen just i dag (2 juni red. anm.). Och jag har skickat de synpunkter som du fått från hyresgästerna vidare till honom.
Hur förvaltningen av utemiljön på Lindängsvägen kommer att organiseras kan Sundequist inte svara på men han säger att det vanliga inom SBB är att man köper serviceinsatserna för det utvändiga från externa aktörer. Däremot kommer SBB, förutom förvaltaren, att anställa en tekniker och en uthyrare för beståndet i Ulricehamn.
Hyresgästerna är missnöjda med informationen och kontaktmöjligheterna med sin värd. Vad ska ni göra åt det?
– Vi ska sätta upp information i trapphusen, troligen före sommaren eller senast direkt efter. Och idén med att vi ska komma ut och presentera oss är bra. Den tar jag åt mig, säger Per Sundequist.
Hur blir det med den vanvårdade fontänen?
– Jag kan inte svara på den typen av detaljer i dag. Men självklart ska vi inte ha några stinkande dypölar. Sätter vi inte igång fontänen igen får den grävas bort, säger Per Sundequist.
Stefan Lindborg är förhandlare på Hyresgästföreningen. Han känner till att hyresgästerna på Lindängsvägen inte är nöjda och säger att de täta ägarbytena även påverkat Hyresgästföreningens chans att påverka.
– Vår möjlighet att påverka går genom förhandling med hyresvärden. Men vid så här täta ägarbyten är det svårt. När Lidén var hyresvärd sköttes förhandlingarna Fastighetsägarföreningen. Amasten ville själva förhandla, men gjorde det via ett eget ombud. Och nu, när SBB, köpt Amasten är det oklart vem vi ska förhandla med, säger Stefan Lindborg.
När det gäller det bortglömda förslaget kring syrenbersåns utformning säger Lindborg att han ska kontakta Mona Dahlin för att höra om hon har kvar hyresgästernas förslag.
– Genom dialog med hyresgästerna och Amasten lyckades vi få värden att bygga en ny trappa mellan husen. Så förhoppningsvis kan vi även påverka i det här fallet, säger Stefan Lindborg.