Erna, 38, slog larm för sex år sedan – har fortfarande mögel hemma: ”Jag skäms”
Med gemensamma krafter knuffar Erna Saric och hennes man undan garderoben. Skåpet är inte bara till för kläder utan ska dölja en gråsvart mögelfläck som växer på väggen bakom. Framför allt hoppas Erna Saric att det ska skydda döttrarna, 11 och 18 år, som sover här inne.
– Jag är rädd att de ska bli sjuka annars. Lukten sätter sig ändå i kläderna och jag tvättar och tvättar. Jag vet inte vad mer jag ska göra. Jag skäms och tänker, herregud vad ska barnens lärare säga.
Det har gått sex år sedan Erna Saric slog larm om möglet till hyresvärden, men någon bestående hjälp har hon inte fått. Värden har gjort punktinsatser, bytt en spånskiva och målat om. Men eftersom han aldrig har brytt sig om att utreda var fukten kommer ifrån har möglet hela tiden kommit tillbaka.
– Tänk om mina barn blir sjuka. Vem ska jag gå till? Vad ska hända? Jag förstår inte hur problemen i det här huset kan få fortsätta år efter år, varför är det ingen som stoppar hyresvärden? säger Erna Saric.
Oseriösa hyresvärdar återkommer gång på gång
Ett svar på frågan är att det ofta är lång uppförsbacke för myndigheter som ställer krav på hyresvärdar. Processerna är långa, ibland flera år. När Hem & Hyra och SVT ställer frågan svarar 74 kommuner att de behöver fler verktyg för att kunna stoppa slumvärdarna.
Mönstret med maktlösa kommuner i kampen mot slumvärdar går igen i Hem & Hyras granskningar genom åren. Flera hyresvärdar har varit återkommande:
- Skandalhusen i byn Tobo utanför Tierp har varit en följetong i Hem & Hyra. Ägarna har växlat, vilket försvårat för kommunen att agera, men problemen med dåligt underhåll har bestått. Kommunen har bland annat förelagt de nya ägarna att utreda fukt och mögel.
- Det har gått över tio år sedan Hem & Hyra för första gången skrev om Mohammed Radjaians nedgångna fastighet på Norrby i Borås och misskötseln har fortsatt, trots vitesförelägganden på totalt över en miljon kronor.
Och så har vi Frank o Robert fastighets AB och huset på Bergsgatan i Malmö, där Erna Saric bor med sin familj. Värden är en av över 100 hyresvärdar som pekas ut som oseriösa i Hem & Hyras och SVT:s enkät. 85 kommuner uppger att de under det senaste året har haft problem med värdar som inte följer krav och förlägganden.
Hyresnämnden sa nej till tvångsförvaltning
På Bergsgatan har flera myndigheter – hyresnämnd, räddningstjänst, miljöförvaltning och polis – tidigare agerat. 2023 utsåg Hem & Hyra bolaget till en av landets värsta hyresvärdar. Under de senaste tio åren har Hyresgästföreningen hanterat 52 ärenden i huset men fick nej när de för sju år sedan krävde tvångsförvaltning. Hyresnämnden ansåg inte att bristerna var tillräckligt allvarliga. Martin Grander, bostadsforskare på Malmö Universitet, ser luckor i lagen.
– Det är inte jättekonstigt att det ser ut så här. Rent generellt finns det rätt stora möjligheter idag att missköta sina fastigheter eftersom lagstiftningen inte räcker till. Och i vissa fall handlar det om bristande kontrollmöjligheter hos kommunerna, särskilt i mindre kommuner med bristande resurser. Men det är så klart ett underbetyg för hela bostadsmarknaden och välfärdssamhället, säger Martin Grander.
Erna Saric har till slut vänt sig till hyresnämnden för att få hjälp samtidigt som miljöförvaltningen kräver att värden ska utreda fuktskadan, annars väntar viten på 20 000 kronor. Det har gått trögt – hyresvärden lyckades ducka beslutet i fyra månader vilket har fördröjt allt. Kommunen har varnat hyresgästen: ”Den här typen av utredning kan ta lång tid. Fastighetsägaren har dessutom möjlighet att överklaga våra beslut, vilket kan förlänga det ytterligare”, skriver Joel Persson, utvecklingssamordnare på miljöförvaltningen i ett mejl till Erna Saric.
– Det här är en hyresvärd som är svår att ha att göra med och som är svår att delge vilket är frustrerande. Det är ett sätt att förhala processen och man vill ju att det ska gå så snabbt som möjligt. Framför allt är det synd om hyresgästen, säger Joel Persson.
41 barn skrivna i huset på Bergsgatan
Till Bergsgatan har Hem & Hyra gång på gång återvänt för att träffa hyresgäster som klagar på höga hyror, smuts och knark. 97 personer är skrivna på adressen, av dem är 41 barn. Erna Sarics dotter Venecija Ferhatovic var bara sju år när familjen flyttade hit. Nu har hon fyllt 18 år och har tillbringat huvuddelen av sin barndom i ett hus där hon aldrig har fått leka på gården. Fynden av kanyler på stenbeläggningen och de ständiga besöken av drogpåverkade människor har gjort att mamma Erna förbjudit henne.
– Jag har vant mig nu men när jag var liten var jag rädd när jag skulle gå till och från skolan, säger Venecija Ferhatovic.
– Folk sover i trapphuset och det är narkomaner på gården. Min son har hittat kanyler där, säger Erna Saric.
Hyresvärden skyller på hyresgästerna
När vi tidigare om åren har sökt företrädaren för Frank o Robert Fastighets AB, Frank Dovic, har han varit svår att nå. Han har sällan svarat i telefon, ofta varit bortrest. Men nu springer vi plötsligt på honom på den asfalterade innergården, som pryds av soptunnor, en madrass lutad mot fasaden, en gammal skrivbordsstol och en kundvagn. Och den här gången vill han prata.
– Vi renoverar men hyresgästerna bara förstör. Det är katastrof.
Han säger att det är hyresgästerna det är fel på, inte honom.
– Jag kan visa dig hur det ser ut och hur lagstiftningen bara skyddar hyresgästerna.
För att bevisa att han har rätt tar han med oss upp för trapporna. Han stannar utanför en lägenhet där Stefan Polak bor med sin fru och vuxna dotter. Nu blir Stefan vittne till hur Frank Dovic går rakt in i hans hem.
– Ser ni som de har det? Dörrarna är trasiga, elen avstängd och han bara super. Jag har försökt få ut dem men jag blir inte av med dem, säger Frank Dovic.
Men är det inte märkligt att du pratar så här om en hyresgäst som står precis bakom dig?
– Det jag säger är sant, säger Frank Dovic.
Stefan Polak mimar: ”Han ljuger”.
När vi är ensamma med Stefan Polak vågar han prata mer:
– Frank gör som han vill och behandlar oss hur som helst. Det är fukt och mögel överallt. I vårt badrum till exempel. Vår spis är gammal och trasig men vi får ingen ny, säger Stefan Polak.
Gick in med huvudnyckeln
Vi får även se paret Polaks gamla lägenhet som fortfarande står tom. Enligt Frank Dovic fick paret flytta på grund av hyresskulder. Stefan Polak säger att de aldrig fick någon chans och slängdes ut med några dagars varsel. När Frank Dovic nu öppnar dörren slår stanken emot oss. Vi tycker att det luktar mögel men han håller inte med.
– Det är bara för att fönstren har varit stängda, säger han och öppnar överallt för att släppa in frisk luft.
Att Frank Dovic går rakt in i lägenheter har även Erna Saric erfarenhet av. Slangen till deras tvättmaskin försvann när de inte var hemma och nu vägrar Frank Dovic lämna tillbaka den. Han säger att fuktskadan beror på att de har tvättat fel. Och när dottern Venecija Ferhatovic inte ville öppna dörren använde han huvudnyckeln.
– Jag satt i morgonrock i köket när han kom in och började skrika. Jag ringde mamma direkt, säger Venecija Ferhatovic.
Hur mycket kritik hyresvärden Frank Dovic än har fått har han alltid slagit ifrån sig. Det gör han nu med.
– Jag har inga problem, det är hyresgästerna som förstör. Det är jag som har kämpat, byggt och satsat pengar.
Värden: ”Det är de på botten som hyr”
Det finns ju andra hyreshus runt omkring som inte har problem.
– Du, jag kan tala om för dig att problemen är nästan lika stora överallt. Det händer dumheter varje dag, folk dödar varandra och spränger fastigheter.
Men hyresgäster är kritiska till hur du sköter huset. Vad säger du till dem?
– Jag har haft hyresgäster som jobbar svart och där socialen betalar hyran. Och där hyresgäster har flyttat ut och lämnat förstörda lägenheter. Vem ska betala allt det? Kan du tänka lite objektivt på allt som händer.
Nu har ju miljöförvaltningen krav på dig.
– Vi hade en konflikt tidigare när de bad mig att tömma svartklubben i huset. Jag sa nej, för de betalar sin hyra. Men sedan den dagen har de börjat hänga efter mig. Hyresgästen som har anmält mig säger att det är mögel men det stämmer inte.
Hur skulle du beskriva dig själv som hyresvärd?
– Det är inte lätt idag kan jag tala om för dig. Man har inga rättigheter, bara skyldigheter. Det är inte lätt för någon hyresvärd. För de som har något i huvudet och som har ett jobb, de köper en villa eller en lägenhet. Men de som är nere på botten, det är de som hyr. Och de gör precis som de vill.
Lagen som kunde stoppa oseriösa hyresvärdar skrotad
Trots att Frank & Robert fastighets AB inte har följt kommunens krav är det inget som stoppar företaget från att köpa fler fastigheter. Förvärvslagen, vars syfte var att sätta stopp för slumvärdar, skrotades för fjorton år sedan av den då borgerliga regeringen. Sedan dess har det varit fritt fram tills sommaren 2022 när den då socialdemokratiska regeringen tillsatte en utredning, som en följd av bland annat Hem & Hyras granskningar. Målet: en ny lag som skulle stoppa oseriösa hyresvärdar.
Sedan kom ett val och ytterligare ett regeringsskifte. Och den nye justitieministern Gunnar Strömmer (M), ändrade delvis inriktning på utredningen. Nu skulle utredaren inte bara ta ställning till hur en ny lag skulle se ut utan även redovisa för- och nackdelar med att införa lagen.
Trots att utredningen blev klar för ett år sedan har det inte hänt mer. Utredaren kom förvisso fram till att det behövs en ny förvärvslag och att den borde gälla från den 1 januari 2025, men så lär det inte bli. Utredningen är fortfarande ”under beredning” och om det ens kommer några förslag lär det dröja. Det säger handläggaren på Justitiedepartementet.
Kommuner borde inte invänta klagomål från hyresgäster
Men av de nio kommuner som varit remissinstans i utredningen är det sju som välkomnar en lag som kan stoppa slumvärdar i ett tidigt skede. Det gäller bland annat Malmö stad vilket de även svarar i Hem & Hyras och SVT Nyheters undersökning
– Kraftfulla verktyg är viktigt. Vi har uppsökande verksamhet i Malmö men dagens lagstiftning bygger på att hyresgäster ska påkalla myndigheternas uppmärksamhet för att få stödet man behöver och det är inte alla som känner till sina rättigheter. Det är därför det är viktigt att nå ut till de boende så det vet var de ska vända sig, säger Gunnar Blomé, avdelningschef på miljöförvaltningen i Malmö stad.
Kommunerna har idag tillsynsansvar. Men samtidigt som de efterlyser fler verktyg har Folkhälsomyndigheten förtydligat vikten av att de inte inväntar klagomål från hyresgäster.
– Vi har tagit fram en ny vägledning för hur man kan jobba förebyggande. Tillsynen idag sker traditionellt utifrån klagomål men man vill gärna inte ens komma till det stadiet att det behöver klagas. Om man har en förebyggande bostadstillsyn ska man förhoppningsvis inte ens behöva hamna i det läget, säger Karin Ljung Björklund, enhetschef på Folkhälsomyndigheten.
Hem & Hyra och SVT har under ett antal månader kartlagt utbredningen av oseriösa hyresvärdar i Sverige. Metoder som använts är bland annat enkäter, fältundersökningar och omfattande myndighetsresearch. Resultatet presenteras i en serie inslag och reportage på SVT och Hemhyra.se.
I en enkät har landets alla kommuner fått svara på om de har haft några oseriösa hyresvärdar i kommunen under det senaste året. Dit hör hyresvärdar som inte sköter sitt uppdrag, struntar i ålägganden och regler trots brister i boendemiljön. Frågorna har varit riktade till förvaltningen som ansvarar för tillsyn av bostäder.
Av landets 290 kommuner har 261 svarat. Av dessa har 85 kommuner, var tredje, haft problem med oseriösa hyresvärdar det senaste året. Bland dessa har vi begärt ut förelägganden, klagomål och bilder för att se vilka brister kommunen uppmärksammat.
Utifrån kommunernas svar har vi sammanställt en lista med antal hyresvärdar och kartlagt ett urval av dem. 91 hyresvärdar har vi fått namn på och när vi lägger ihop det med antalet kommuner som svarat att de haft problem, men inte uppgett med vilka, ser vi att det rör sig om ytterligare minst 55 hyresvärdar.
Reportrar från både SVT och Hem & Hyra har åkt ut och träffat drabbade hyresgäster, pratat med hyresvärdar och miljöinspektörer.
Vi har även ställt frågor om vilka verktyg som kommunerna saknar i kampen mot oseriösa hyresvärdar och sett att ett 70-tal av de som svarat vill ha större möjligheter att stoppa hyresvärdar som inte sköter sig.