Självkritik mot dyr webbsatsning
I måndags berättade Hem & Hyra om en intern rapport om varför slutnotan för Hyresgästförening-ens och Hem & Hyras nya webbplats blivit 2,5 miljoner kronor dyrare än beräknat. Rapporten presenterades för Hyresgästföreningens förbundsstyrelse som godkände den. Författaren bakom är Jesper Nilsson, kommunikationschef på Hyresgästföreningen riksförbundet och tillika ordförande i styrgruppen för webbprojektet. Han utdelar med andra ord självkritik.
– Ja, det stämmer. Det har funnits en alltför svag kontroll och styrning av projektet, från såväl styrgrupp som projektledare.
– Ja, det stämmer. Det har funnits en alltför svag kontroll och styrning av projektet, från såväl styrgrupp som projektledare.
Men Hyresgästföreningen har ju utvecklat den tidigare webbplatsen?
– Ja, men det var många år sedan. Det var en annan styrgrupp och en annan projektledare. Dessutom skulle vi den här gången utveckla tre webbplatser: Hyresgästföreningens, Hem & Hyras och intranätet.
– Ja, men det var många år sedan. Det var en annan styrgrupp och en annan projektledare. Dessutom skulle vi den här gången utveckla tre webbplatser: Hyresgästföreningens, Hem & Hyras och intranätet.
Terje Gunnarson, ordförande för Hyresgästföreningen region Stockholm har också suttit i styrgruppen. Han är sparsam med kommentarer men tycker att rapporten väl beskriver de problem som projektet brottats med.
– Om vi haft en bättre kontroll hade inte budgeten spräckts.
– Om vi haft en bättre kontroll hade inte budgeten spräckts.
Har medlemmarnas pengar används på ett klokt sätt?
– Den nya webben blev bra vad gäller exempelvis tillgänglighet och möjligheten att ställa frågor. Men vi kan inte förneka att kostnaden drog i väg., säger Terje Gunnarson.
– Den nya webben blev bra vad gäller exempelvis tillgänglighet och möjligheten att ställa frågor. Men vi kan inte förneka att kostnaden drog i väg., säger Terje Gunnarson.
Under nästa år planeras intranätet, som det inte finns pengar till i den ursprungliga budgeten, att byggas och lanseras. Två och en halv miljoner kronor är priset beräknat till. Budgeten ska hållas den gången, försäkrar Jesper Nilsson.
Den samlade notan för Hyresgästföreningens webbsatsning kommer då att landa på drygt 18 miljoner kronor.
Den samlade notan för Hyresgästföreningens webbsatsning kommer då att landa på drygt 18 miljoner kronor.
Annons
MISSA INGET FRÅN HEM & HYRA. Tryck här för att följa oss på Facebook.