Skadedjuren kvar i Krylbo – värden känner sig trakasserad
Bostadsbolaget Krylbohus har – sedan man tog över fastigheterna i slutet av 2018 – inlett en omfattande renovering av de 27 husen med sammanlagt 711 lägenheter. Och i oktober i fjol kom bolaget och Hyresgästföreningen överens om ett åtgärdsprogram för det skandalomsusade området i Krylbo i Avesta kommun.
Efter åratal av misskötsel finns det nu mycket som går åt rätt håll och Hyresgästföreningens förhandlingsstrateg Marcus Kjellin är försiktigt optimistisk.
Men det finns fortfarande 20 öppna ärenden hos Västmanland-Dalarna miljö- och byggförvaltning som handlar om fuktskador och skadedjursproblem i området. Tjänstemännen håller på att följa upp dessa ärenden och man tittar exempelvis på hur effektiv skadedjurssaneringen har varit.
– I vissa fall har det fungerat bra, i andra fall har skadedjuren kommit tillbaka, sammanfattar miljö- och hälsoskyddsinspektören Simon Alskans.
Till saken hör att endast två av de 20 ärendena har tillkommit efter att Krylbohus tog över området.
Utöver arbetet med att följa upp de gamla ärendena tog förvaltningen initiativet till en inspektion av fyra hus på Ponsbachs väg. Under december besökte tjänstemännen 16 av de totalt 114 lägenheterna i husen. Det rör sig om fastigheter som förvaltningen tror är sämst och som det kommit in flest anmälningar på under årens lopp.
Inspektionsrapporten som nu har sammanställts visar att det fortfarande finns stora problem med skadedjur, mögel, dålig ventilation med mera.
I nio av de 16 lägenheterna hittade man fuktskador och mikrobiell påväxt, det vill säga sådant som mögel, röta och svamp . I ytterligare fem lägenheter finns det risk för fuktskador på grund av trasiga fönster eller hål i badrumsväggarna.
Många av lägenheterna har dålig ventilation, bland annat på grund av att tilluftsventiler saknas eller inte fungerar.
I elva av de 16 lägenheterna har eller har hyresgästerna haft problem med kackerlackor, i några fall även med vägglöss.
I ungefär hälften av lägenheterna pågår dock någon form av sanering och en skadedjursfirma är inkopplad.
Inspektionsrapporten visar också att flera av hyresgästerna har svårt att komma i kontakt med hyresvärden. Så här står det till exempel om en av hyresgästerna:
”Boende uppger att Krylbohus inte svarar på mejl. De har försökt felanmäla både fuktskador, till exempel den nya i garderoben, och kackerlackor men inte fått svar. Boende visar alla mejl som skickats. Boende uppger att det inte går att gå till kontoret och få kontakt med Krylbohus där.”
Efter att en lägenhet har sanerats måste hyresgästerna vidta vissa åtgärder. Det handlar till exempel om att städa och förvara mat på rätt sätt. Görs inte detta kan skadedjuren komma tillbaka.
Men det är fastighetsägaren som har ett övergripande ansvar för saneringen och ska informera de boende om vad de måste göra. I det här fallet är det oklart om Krylbohus har gjort det.
– Om man bara lyssnar på hyresgästerna så har de inte fått någon information alls. Det är en väsentlig del av saneringen att de boende gör sin del, säger Simon Alskans.
Han tillägger att informationen bör anpassas om hyresgästerna inte talar svenska.
Men Krylbohus vd Anders Fredriksson förstår inte varför den här inspektionen har gjorts och han är över huvud taget mycket kritisk till miljö- och byggförvaltningen:
– Vi känner oss trakasserade av deras inställning och har svårt att se varför vi utsätts för den här granskningen. Vi gör så mycket bra saker och signalerna borde vara ganska tydliga om att vi är seriösa och värnar om våra hyresgäster och hus. Men vi har inte hunnit med att åtgärda allt som tidigare ägare – men även hyresgäster – har ställt till med.
Ägarna har enligt egna uppgifter hittills satsat 20 miljoner på att renovera och rusta området och Anders Fredriksson räknar upp flera saker som gjorts under det dryga år som gått sedan Krylbohus tog över fastigheterna.
– Till exempel har vi precis nu beställt kompletta fönsterbyten till alla de här 114 lägenheterna på Ponsbachs väg, säger han.
Anders Fredriksson anser inte att bolaget har missat att informera hyresgästerna om skadedjurssaneringen.
– Jag vet att våra saneringsföretag informerar hyresgästerna väldigt tydligt om vad som gäller. Möjligen är det språkproblem som gör att informationen inte går fram.
Enligt Anders Fredriksson sticker Krylbo heller inte ut när det gäller skadedjur.
– Det är klart att det finns ohyra, men enligt våra kontakter med Anticimex är vi inte exceptionellt mer drabbade än andra områden i Dalarna eller Sverige.
Men i 11 av 16 undersökta lägenheter finns eller har det funnits skadedjur. Det är väl en ganska hög siffra?
– Det är ett exempel på tidigare ägares försummelse. Området har tidigare varit utsatt på skadedjursfronten, men i dagsläget så arbetas problemet bort även om saneringen tar tid.
Att det kan vara svårt att komma i kontakt med Krylbohus håller Anders Fredriksson dock med om till viss del. Här har företaget inte nått upp sina interna mål, säger han och utlovar samtidigt bättring.
– Vi har anställt ytterligare en person på kontoret som sedan mitten av december jobbar med de här frågorna på heltid.
I oktober 2018 köpte svenskägda Landsort Care 4 AB köpte de 27 fastigheterna med totalt 711 lägenheter av danska Krylbostäder.
Köpesumman blev 188 miljoner kronor och Landsort Care 4 kunde via Krylbohus AB ta över fastigheterna den 1 december.
Fastigheterna var ordentligt nedgångna efter åratal av misskötsel, sedan det kommunala bostadsbolaget Gamla Byn sålde husen i slutet av 90-talet.
I oktober i fjol enades Hyresgästföreningen om ett åtgärdsprogram på 18 punkter. Enligt avtalet kommer Krylbohus att få höja hyrorna i små steg vartefter att underhållsinsatserna blir färdiga. Detta kommer dock att ske först efter separata förhandlingar.
Krylbohus har exempelvis satsat på ett nytt låssystem till portarna, lagat tak och sett över värmesystem.