Skandalvärdens hyresgäster utan ström – elräkningen inte betald: ”Sa bara poff”
Hyreshusen i byn Blötberget utanför Ludvika blev riksbekanta efter att Hem & Hyra i många artiklar och under flera år berättat om hur illa de har skötts. Här har socialt utsatta människor samlats för att bo i nedgångna lägenheter där sådant som värme och varmvatten ofta har saknats.
Flera av husen, som ligger på olika ställen i byn, har bytt ägare många gånger. Men den gemensamma nämnaren har varit Tino Bessou, vars bolag Hilldex och Blötbergets Fastigheter Hem & Hyra utsåg till Sveriges värsta värd för snart fyra år sedan.
Fortfarande äger Bessou, via Blötbergets Fastigheter, flera hyreshus i byn. Dock sköts förvaltningen av bolaget Beryllium Properties.
Utan förvarning
Men skötseln är fortfarande under all kritik, enligt flera hyresgäster som Hem & Hyra pratat med.
Och vid 13-tiden i tisdags så försvann plötsligt strömmen för hyresgästerna i de nio hus som finns samlade i ett och samma område i byn. Här finns totalt 36 lägenheter, men ingen kan säga om alla är bebodda.
– Jag satt hemma och jobbade när allt plötsligt slocknade. Det sa bara poff, berättar en hyresgäst som vill vara anonym.
Någon förvarning hade varken han eller någon annan boende i området fått.
– Jag kontaktade socialen men de hade inte heller hört något, fortsätter mannen.
Betalade till slut
Drygt tre timmar senare var strömmen tillbaka. Då hade Beryllium Properties till slut betalat den skuld som bolaget hade till lokala elbolaget VB Energi.
Johan Carlsson är vd på dotterbolaget VB Elförsäljning. Han kommenterar inte enskilda kunder men understryker att det är en lång process innan bolaget stänger av elen. I praktiken har kunden i det här fallet nästan två månader på sig att betala från det att fakturan skickas ut.
– Självklart är det beklagligt att tredje part, det vill säga hyresgästerna, drabbas. Men vi säljer en vara och en tjänst som vi måste få betalt för, säger Johan Carlsson.
Inte hur som helst
Han tillägger att bolaget inte stänger av elen hur som helst. Ellagen säger att strömmen inte får brytas om det finns risk för att enskilda individer drabbas för hårt eller om man kan befara en ”sakskada” – exempelvis att vattenledningar fryser sönder.
– Nu var det mildväder i tisdags. Hade det varit 25 minusgrader så hade vi väntat med att stänga av elen, förklarar Johan Carlsson.
Socialen: ”Jättekonstigt”
Jill Ekberg-Johansson är enhetschef på socialförvaltningens stöd och försörjning. Hon reagerar på att VB Energi inte förvarnade förvaltningen om att elen var på väg att frånkopplas i Blötberget.
– Jättekonstigt att vi inte blev underrättade om det av VB Energi. Nu fick vi reda på det av en hyresgäst som ringde oss, säger hon till Hem & Hyra.
Socialförvaltningen kontaktade omgående VB Energi och fick bekräftat att uppgifterna stämde.
– Då tog vi reda på vilka som bodde i området – om det fanns barnfamiljer där – för att veta hur vi skulle agera. Därefter ringde vi återigen till VB Energi och sa att de inte kan agera på det här sättet. Men då fick vi reda på att skulden var betald och att elen var påslagen igen, säger Jill Ekberg-Johansson.
Elen ingår i hyran
Hon förklarar att förvaltningen hanterar flera ärenden varje månad där hushåll riskerar att bli utan ström på grund av obetalda räkningar. Men då rör det sig om personer som har ett eget avtal med elbolagen.
Så är inte fallet med hyresgästerna i Blötberget. Elen ingår i hyran och det är hyresvärden som har avtal med VB Energi.
Det är också det förhållandet som gjorde att VB Energi inte förvarnade socialen om att strömmen skulle stängas av, enligt Johan Carlsson.
– Om det rör individer som har avtal direkt med oss så underrättar vi alltid socialtjänsten om de riskerar att bli utan el. Det måste vi göra enligt ellagen. Men när det gäller näringsverksamhet har vi ingen skyldighet att göra det. Och det är ju svårt för oss att veta vilken verksamhet det rör sig om – även om vi i det här fallet kunde ha listat ut det utifrån adresserna, säger han.
Det är inte första gången som Tino Bessous hyresgäster får strömmen avstängd på grund av obetalda räkningar. Det har skett i närliggande Ställdalen och medan det i Blötberget har varit ytterst nära vid minst ett tillfälle.
”Inget fungerar”
Petra Karlsson som bor i Blötberget är luttrad men samtidigt trött på allt strul med boendet.
– Ingenting fungerar här. Vi har ingen vaktmästare här så vill man ha hjälp med något så vet vi inte vart vi ska ringa, säger hon.
Hyresgästen som vill vara anonym oroas över av vad som händer nästa gång elräkningen inte blir betald.
– Tänk om det är mycket kallare då när man bryter strömmen. Det finns en särskild anledning till att jag bor kvar här, men nu får jag verkligen fundera på om det inte är dags att flytta härifrån.
Hem & Hyra har utan framgång sökt Tino Bessou och företrädare för Beryllium Properties.