Skarp kritik mot höjd bullergräns
Vid midsommar skickade regeringen ut ett förslag till förordning om riktvärden för trafikbuller på remiss. I detta förslag ligger vissa riktvärden högre än det förslag som bullersamordningsutredningen kom med för ett år sedan. Till exempel att buller vid husfasaden ska få uppgå till 60 decibel A i stället för 55.
I dag gick remisstiden ut och flera instanser är mycket kritiska.
Institutet för miljömedicin vid Karolinska institutet skriver bland annat att beläggen har stärkts för att trafikbuller i bostäder kan medföra allvarliga hälsorisker. Det talar för att riktvärdena bör skärpas, snarare än att de ska försvagas.
Lunds tekniska högskola skriver att ”det är oansvarigt att lyfta tillbaka Sveriges ljudmiljöpolitik 30 år tillbaka i tiden”. Dessutom blir det betydligt dyrare att bygga i så bullerutsatta lägen eftersom väggarna måste vara mer ljuddämpande om riktvärdet för buller inomhus – 30 dB(A) – inte ska ändras. Därför ifrågasätter LTH om reglerna verkligen kommer att öka bostadsbyggandet.
Hyresgästföreningen avstyrker också förslaget. Även om det fortfarande ska vara relativt tyst inomhus förutsätter det att man alltid har alla fönster stängda. 67 procent av befolkningen vädrar nästan varje dag och utsätts då för betydligt högre ljudnivåer, påpekar man.
– Det råder akut bostadsbrist och fler bostäder behöver byggas men det får inte ske till priset av människors hälsa. När forskningen så tydligt visar att trafikbuller får stora konsekvenser för människors hälsa och stör både sömn och avkoppling så är det viktigt att se konsekvenserna av det innan en regelförändring görs, säger Karin Lindeberg, miljöexpert på Hyresgästföreningen.
Flera kommuner och landsting är också tveksamma till ändringarna eftersom någon konsekvensanalys inte har gjorts.
Å andra sidan finns kommuner som ser detta som ett nödvändigt steg för att fler bostäder ska kunna byggas. Även Fastighetsägarna Sverige och Sabo, Sveriges allmännyttiga bostadsföretag är positiva till ändringarna av riktvärden, liksom Sveriges kommuner och landsting, SKL
– Det är bra. Anledningen till att kommunerna vill planera för nya bostäder centralt i städer och tätorter, där det förekommer ljud från trafiken, är att väldigt många vill bo dä, säger Anders Knape, ordförande för SKL.
I november ska regeringen fatta beslut om förordnandet, som i så fall kan träda i kraft den 2 januari 2015.