Annons

SKB har flest nöjda hyresgäster

Stockholm För andra året i rad vann SKB, Stockholms Kooperativa Bostadsförening, pris för sin goda förvaltningskvalité, där bemötande och tillgänglighet spelar stor roll.

Läge, standard och byggnadsår är viktiga men det som avgör om hyresgästerna är missnöjda eller inte handlar ofta om hyresvärdens bemötande, information, tillgänglighet och städning. Sedan den nya lagstiftningen infördes har hyresvärdar som levererar en hög kvalitet inom dessa områden också kunnat ta betalt för det. Områden som kanske inte kostar jättemycket att förbättra men upplevs betydelsefullt för hyresgästerna. 

Det är de här värdena som Aktivbos branschindex mäter. Resultaten är baserade helt och hållet på hyresgästernas svar i en enkät skickades ut till ett slumpvist urval av upp till 200 hyresgäster per bostadsbolag. SKB vann i mellankategorin  för bolag med 2000 – 9000 lägenheter. Bland de mindre bostadsbolagen (under 2 000 lägenheter) fick Melin Förvaltning och Perstorps Bostäder pris och i stora kategorin (över 9 000 lägenheter) vann MKB i Malmö.

Annons
Läs ocksåHyresgäst sägs upp på grund av vanvård – hade fyra dödsbon i lägenheten
Annons
Läs också Anonyma tipsare slog larm - Skånepolis döms för lägenhetsfusk De är vassast på att förvalta sina bostäder SKB får pris för sin förvaltning SKB fick pris för sin fina förvaltning

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.