SKB har flest nöjda hyresgäster
Läge, standard och byggnadsår är viktiga men det som avgör om hyresgästerna är missnöjda eller inte handlar ofta om hyresvärdens bemötande, information, tillgänglighet och städning. Sedan den nya lagstiftningen infördes har hyresvärdar som levererar en hög kvalitet inom dessa områden också kunnat ta betalt för det. Områden som kanske inte kostar jättemycket att förbättra men upplevs betydelsefullt för hyresgästerna.
Det är de här värdena som Aktivbos branschindex mäter. Resultaten är baserade helt och hållet på hyresgästernas svar i en enkät skickades ut till ett slumpvist urval av upp till 200 hyresgäster per bostadsbolag. SKB vann i mellankategorin för bolag med 2000 – 9000 lägenheter. Bland de mindre bostadsbolagen (under 2 000 lägenheter) fick Melin Förvaltning och Perstorps Bostäder pris och i stora kategorin (över 9 000 lägenheter) vann MKB i Malmö.