Skötsel påverkar Norrköpingshyror
Hyresgästföreningen och hyresvärdarna i ”rätt hyra” i Norrköping kom överens redan förra året om att införa förvaltningskvalitet som en ny påverkansfaktor på hyrorna. Tanken är att de hyresvärdar som har en hög förvaltningskvalitet ska ges möjlighet att få en högre hyreshöjning och de som har en sämre skötsel ska ges en lägre hyreshöjning. En förändring som nu träder i kraft vid årsskiftet.
— Alla får en korrigering på 0,6 procent och ytterligare max 0,6 procent om man uppfyller alla kriterier vi har på hyresvärden. De som har högst förvaltningskvalitet kan få max 1,2 procent i genomsnitt, säger Henrik Nordström, förhandlare på Hyresgästföreningen i Norrköping.
Enligt Hyresgästföreningen bedöms förvaltningskvaliteten från en rad olika parametrar.
— Vi har granskat och kollat till exempel städscheman, riktlinjer, hantering av felanmälningar, ärenden och klagomål på skötsel. Vi har tagit del av kundundersökningar och även skickat ut en egen enkät till hyresgästerna. Allt har samlats i en bedömning av förvaltningskvaliteten, förklarar Henrik Nordström.
Hittills har Hyresgästföreningen kommit överens med hyresvärdarna Lundbergs och Hyresbostäder om nästa års hyresnivåer. Båda bedöms ha den högsta förvaltningskvaliteten och får därmed höja hyrorna med 1,2 procent i genomsnitt från den 1 januari. Enligt Hyresbostäder innebär höjningen ett hyrespåslag på cirka 70 kronor i månaden för en hyresgäst som bor i en genomsnittslägenhet på 72 kvadratmeter.
— Vi tycker det här är jättebra. Hur väl man sköter sin fastighet har inte funnits med tidigare i rätt hyra och det är något som kan skilja mellan hyresvärdarna. Vi har till exempel ett system för felanmälningar, ett botorg som man kan besöka och en jour som finns tillgänglig, säger Lars Löfgren, marknadschef på Hyresbostäder.