Slogans som bostadsreklam
Slogan kommer från det gaeliska ordet sluagh-ghairm och betyder stridsrop. Det används oftast i propaganda eller reklamsyfte och är en klassiker i marknadsföringssammanhang.
Idag jobbar många företag efter visioner, mål och kärnvärden. Men när det kommer till PR är en fyndig formulering efter bolagsnamnet aldrig fel.
Hem & Hyra har undersökt hur vanligt det är med slogans hos kommunala bostadsbolag. Av Västernorrlands sju allmännyttor slänger sig alla utom Härnösandshus och Timråbo med någon form av slogan. I Jämtland är antalet fyra av åtta.
Solatum har ”Trivsel och Trygghet” som devis sedan 2005. Den är nu kompletterad med en ”Mer värd”-symbol.
– Personal och styrelse har satt små och stora personliga mål för att bli ”mer värd” för hyresgästerna. Ett bra sådant exempel är ”god och glad på jobbet!”. Det betyder mycket för allt samarbete med både personal och hyresgäster, säger Ulla Sehlstedt på Solatum.
Övikshem använder devisen ”Ett ännu bättre boende” i sin marknadsföring av bolaget.
– En bra slogan har stor betydelse och ska symbolisera vårt bolags vision om ”ett ännu bättre boende”, alltså omtanke om våra hyresgäster och fastigheter, säger Maria L Häggström, informatör på Övikshem.
Men lever hyresvärden upp till sin slogan?
Mitthem säger sig vara ett offensivt bolag med en vision om att vara Sundsvalls bästa hyresvärd. ”Därför sätter vi ständigt nya mål för att du som kund ska känna dig trygg och nöjd med ditt boende hos oss”.
En beskrivning som hyresgästen Richard Viklund, 30, tycker stämmer sådär.
– Boendet är väl okej, men när jag flyttade in i december sa de att de skulle byta ut det gamla cylindersystemet i tvättstugan. Det är inte gjort och borde vara ett lätt ”mål” för dem att uppfylla.
– Man kan bli irriterad på ledord som inte stämmer. Man måste leva upp till dem också, säger Richard.
Kommunikationschef på Mitthem, Birgitta Ulming, svarar:
– Det är alltid tråkigt när en hyresgäst känner sig missnöjd. Det Richard pratar om är beställt sedan en månad tillbaka och kommer innebära en uppgradering av hur tvättstugan bokas. Att det tagit tid kan bero på flera saker. Ibland kan det vara långa ledtider hos leverantören, ibland kan det handla om att det dyker upp mer akuta saker som gör att vi får prioritera om , säger Birgitta Ulming.
Slogan är ett uttryck som avser att göra reklam för något; till exempel ett företag, en produkt eller en värdering. Slogans används för att försöka sälja eller sälja in något, en idé, en värdering, en produkt eller ett företagsnamn.
Källa: Wikipedia