Annons

Om 5 år kan det smarta hemmet ha flyttat in till hyresgästerna

Helsingborg Om 5-6 år har det smarta hemmet flyttat in i hyresrätten. Det tror Helsingborgshems it-chef Richard Mauritsson. Bostadsbolaget satsar för att få visionen i hamn.
Foto: Pixabay/PetraMartinsson

Det är slut på mjölken och kylskåpet kommunicerar med hyresgästen och matbutiken på webben. Tvättmaskinen som är matat med smutsiga kläder sätter igång sig själv när elen är som billigast på dygnet.

Vi är inte riktigt där än men kanske ganska snart.

Läs ocksåNär ägarna överger hyreshuset mitt i stan: ”Vi utesluter inte tvångsförvaltning”En man och en sopbild.

Om fem-sex år tror Helsingborgshems it-chef Richard Mauritsson att det smarta digitaliserade hemmet har landat hos bolagets hyresgäster så pass mycket att det gör en stor skillnad i vardagen. Bostadsbolaget gör en medveten satsning för att kunna erbjuda sina hyresgäster ett smart hem men Richard Mauritsson betonar att det inte är bolaget som skapar de smarta hemmen utan de bygger ut fastighetsnätet och därmed förutsättningarna.

Richard Mauritsson, Helsingborgshem.

Det betyder att hyresgästerna ska kunna hyra en lägenhet där internetabonnemang och en trådlös router ingår. Hyresgästen ska inte behöva fundera på vad som behöver installeras, avtalas eller vilka tillbehör som behöver köpas. Utan bara koppla upp sig. Då blir det lättare för till exempel kylskåps- eller ugnsleverantörer att stoppa in sina smarta produkter i bostäderna.
– De smarta sakerna pratar med omvärlden och för det krävs en stabil uppkoppling. När det är på plats blir det intressant för andra aktörer att erbjuda oss som bostadsbolag och hyresgästerna smarta prylar, säger Richard Mauritsson.

Annons

Enligt honom trodde branschen tidigare att en utbyggnad av mobiltäckningen var framtiden. Idag är det inte lösningen, i alla fall inte för Helsingborgshem. Husen är så välbyggda och täta att det ställer till problem med mobiltäckningen. I gamla hus handlar det ofta om källarna, i moderna kan man stöta på det redan i entrén.

Läs ocksåHär delar hyresgästerna på allt utom säng – toaletten fick William att tvekaTvå unga män vid ett bord. Båda ser glada ut.

I dag har cirka 20 procent av Helsingborgshems fastigheter byggts ut med ett fastighetsnät. Richard Mauritsson vill inte säga att Helsingborgshem ligger i framkant bland bostadsbolagen i Sverige men att de ett av de bolag som medvetet och långsiktigt satsar.

Idag på marknaden finns det smarta mobilstyrda prylar som lampor och larm. Vad som utvecklas i framtiden är det ingen som vet. Richard Mauritsson hoppas och är övertygad om att det kommer många olika nya lösningar som underlättar vardagen, gynnar ekonomin och miljön. Inte minst inom el och värme. Han tror att utvecklingen kan bli likt matvaruhandelns på nätet. Lite motigt i början men sen rakt upp på kort tid.

Annons

Frågan är vem som ska betala. Richard Mauritsson tror att det på sikt blir en växling vad som ingår i hyran. Fastighetsägarna har ett stort intresse i uppkopplade och smarta hus för att exempelvis effektivisera energianvändningen. För hyresgästernas del tror han inte på några högre hyreshöjningar men en diskussion om vad som ska ingå i hyran. Saker som ingår idag, exempelvis kabel-tv, kanske bytts ut mot något annat.

Läs ocksåÖppnade utan byxor på annan adress – förlorar sitt hyreskontraktEn hand med vinröda naglar trycker på en ringklocka.
Fakta: Smarta prylar hemma - idag och i morgon
  1. Ägaren pratar med sin musikspelare som lyder.
  2. Robotdammsugaren vet när det är dags att börja städa.
  3. Tvättmaskinen startar när elen är billigast.
  4. Kylskåpet ”känner” dina matvaror och beställer hem det som börjar ta slut.
  5. Värmesystemet anpassar sig efter vädret och hyresgästens vanor.
  6. Persiennerna rullar upp när klockan ringer.
  7. En rörelseaktiverad övervakningskamera väcker mobilen när hunden, som är ensam hemma, går in i köket.
Fakta: Hyresgästers klimatomställning

Det smarta hemmet ska bidra i klimatomställningen. Se filmen om Alfred – om hur det klimatsmarta livet för hyresgästerna ser ut i framtiden.

Läs också Som en av de första i landet – hyresgästen Jan felanmäler via videosamtal Nya hyror för Helsingborgshems hyresgäster: "Det kommer att bli jättetufft"

Copyright © Hem & Hyra. Citera oss gärna men glöm inte ange källan.