”Smutstvätt är skräp” – det här händer med dina prylar
Antalet verkställda vräkningar i Jönköpings kommun har fördubblats på bara två år. Oftast är det hyresskulder som ligger bakom, men det kan också vara andra orsaker, som i Kenneths fall.
Efter en flera år lång kamp tvingas han lämna två rum han hyrt i ett gårdshus intill sin lägenhet. Hyresvärden sa upp kontraktet med motiveringen att det är en lokal och att den behöver användas till annat. Kenneth tog strid, men rättsväsendet gav hyresvärden rätt. Kenneth fick besked från Kronofogden om att han skulle avhysas om han inte självmant flyttade ut sina saker och lämnade ifrån sig nyckeln.
Oavsett orsak och bakgrund så ser reglerna likadana ut. Om hyresgästen inte har tömt lägenheten eller lokalen på avhysningsdagen så förvarar Kronofogden egendomen i tre månader. Men det gäller bara saker som inte anses vara skräp.
– Det är inte värdet som avgör vad som är skräp, utan om det är användbart, säger kronoinspektör Richard Sandström som har handlagt Kenneth Jälkhammars ärende.
Sönderslagna saker brukar räknas som skräp, men man förvarar inte heller sådant som mat, vätskor eller blöta tyger.
– Smutstvätt är skräp, för det kan inte förvaras på grund av hygieniska eller sanitära skäl, säger Richard Sandström.
Ett avhysningsärende hos Kronofogden följer en rätt så strikt linje som regleras i Utsökningsbalkens 16:e kapitel.
- Den som ska vräkas måste få veta det minst sju dagar i förväg. Om personen inte svarar att den tagit emot delgivningen så brukar Kronofogden söka upp personen, till exempel hemma eller på jobbet.
- Om vräkningen gäller en bostad meddelas även socialtjänsten.
- Själva avhysningen sker oftast i två steg. I första steget byts låsen så att den som vräks inte längre har tillgång till bostaden eller lokalen.
- Sedan tar Kronofogden bort de saker som finns kvar och förvarar dessa i tre månader innan de kastas eller säljs, om inte den som äger dem hämtat ut sakerna.
- Det är i första hand den som vräks som får stå för kostnaderna.
Källa: Kronofogden