Snabbare hyresnämnder – men fortfarande stora skillnader
Och även om sex av landets åtta hyresnämnder förbättrade sina resultat förra året var det bara hälften som uppfyllde regeringens mål på högst fyra månader, visar siffror från Sveriges domstolar. Statistiken visar också att ärenden i den hyresnämnd som förkortade handläggningstiderna mest fortfarande tar överlägset längst tid – nästan ett år.
10,3 månader tog ett genomsnittligt ärende i hyresnämnden i Umeå förra året, jämfört med nästan ett och ett halvt år för ärenden som kom in 2014.
I Linköping tog varje ärende i stället bara 3,3 månader, vilket innebär att hyresnämnden där är snabbast i landet trots att ärendena tar något längre tid än året innan. Hur lång tid tar det i din hyresnämnd? Se listan nedan.
Regeringen gör också en översyn av systemet. Nämndlagen trädde i kraft 1973 och börjar kännas gammalmodig, enligt en färsk utredning. Språket i lagtexten är gammaldags och den kräver ibland att mer personal än nödvändigt är inblandade i målen.
Handläggningstiden var visserligen kortare förra året än 2014, men den skulle kunna bli ännu kortare om man införde ansökningsavgifter för att bli av med ”onödiga” ärenden. Utredningen kom till slut fram till att inte förespråka någon avgift.
Däremot vill man se över kravet på så kallade intresseledamöter när det handlar om vissa typer av ärenden. Ledamöterna, en med erfarenhet av vad det innebär att vara hyresvärd och en som känner till hyresgästers villkor, behövs inte alltid. En enda person kan ibland räcka, anser utredarna.
Tvister på grund av obetald hyra är en typ av sådana ärenden. ”Ett annat exempel som nämnts är ärenden om tillstånd till förbättrings- eller ändringsarbeten, där utgången framstår som helt klar”, konstaterar också utredarna efter att ha hämtat in synpunkter från hyresnämnderna.
Utredarna anser också att hyresnämnderna gör mer än vad lagen kräver när det handlar om att upplysa om sin verksamhet. Informationsspridningen bör dock moderniseras. Webbsajter är den bästa lösningen, skriver de. ”Utgångspunkten bör vara att allmänheten ska hitta den efterfrågade informationen där. Nämnderna besparas på så sätt frågor och informationen uppfyller lättare kraven på att vara enhetlig, objektiv och på en generell nivå.”
Hur Hyresgästföreningen ställer sig till de olika förslagen återstår att se då man fortfarande arbetar på sitt remissvar. Men förbundsjurist Susanna Skogsberg välkomnar översynen och kan redan nu berätta att förslagen kommer att få både ris och ros.
– Det är ett betänkande som är viktigt. Det finns förslag som vi kan ställa oss bakom och andra som vi är tveksamma till och som vi noggrant överväger.
Handläggningstiden i din hyresnämnd (månader)
Domstol | 2014 | 2015 |
---|---|---|
Göteborg | 6,8 | 5,2 |
Jönköping | 6,8 | 6,2 |
Linköping | 3,2 | 3,3 |
Malmö | 3,4 | 3,6 |
Stockholm | 9,0 | 7,2 |
Sundsvall | 6,3 | 3,5 |
Umeå | 17,8 | 10,3 |
Västerås | 4,4 | 3,7 |
Källa: Sveriges domstolar |