Sociala medier är inget för bostadsbolagen i söder
Sociala medier, med Facebook och Twitter i spetsen, har i grunden förändrat hur människor kommunicerar. Att snabbt och enkelt kunna sprida information liksom få svar på frågor, är idag en självklarhet för många. Men när Hem & Hyra kartlägger hur de kommunala bostadsbolagen i Skåne och Halland använder sig av sociala medier, visar det sig att svaret allt som oftast är – inte alls.
Av 37 bostadsbolag är det endast nio som överhuvudtaget har ett aktivt Facebook- konto som uppdaterats det senaste halvåret. För mikrobloggen Twitter är resultatet än mer slående. Endast ett bostadsbolag, MKB i Malmö, har en aktiv Twitter- profil. Många av de bostadsbolag som Hem & Hyra har varit i kontakt med, menar att deras bolag är allt för små för att kunna hantera sociala medier.
– Sociala medier kan vara ett utmärkt sätt att kommunicera och interagera med sina kunder. Dock anser vi att det kräver stora personella resurser för att sköta detta på ett professionellt sätt. De som nyttjar sidorna för synpunkter och frågor gör så även under helger, och förväntar sig kanske respons från bolaget ganska omgående. I vårt fall baserar vi alltså vårt beslut på att det tar för mycket resurser. Det vi åtar oss vill vi sköta bra, säger Eva Hansson, marknadschef vid KKB fastigheter AB.
Samma resonemang framförs av bland annat AB Sjöbohem, Östelenhem och Svalövsbostäder. Samtidigt ses ett få tal mindre bostadsbolag ha valt att vara online och närvarande på sociala medier, däribland Skurupshem och Treklövern Bostads AB som i Hem & Hyras kartläggning får anses vara bäst i klassen bland de mindre bostadsbolagen.
– Vi upplever att många av våra kunder är aktiva på framför allt Facebook och att vi därför når många på detta vis. Vi använder det dels för att föra dialog med våra kunder men även för att kommunicera ut när vi gjort något eller vill informera om något, liksom vi använder det för att marknadsföra oss själva, säger Ulf Bengtsson, vd vid Treklövern Bostads AB.
En handfull bostadsbolag svarar emellertid att det bara är en tidsfråga innan de går online. Bland dessa ses Bjuvsbostäder, Fabo och Bromöllahem.
– Vi är i uppstartsskedet med vår Facebook-profil. Vår plan är att under hösten eller vintern aktivera den och börja kommunicera med våra kunder även där. Vi tror att våra kunder framför allt finns på Facebook och avvaktar därför med Twitter inledningsvis, säger Lisa Paulsson vid Bromöllabolagen.
* Hem & Hyra har valt att räkna de bostadsbolag som ”aktiva” om de uppdaterat sin Facebook- sida inom 6 månader. Detta innebär att en del bostadsbolag inte nödvändigtvis arbetar särskilt aktivt med sociala medier även om de ingår i denna kategori.
Offline:
ABKGöingehemOsbybostäderBromöllahemHöörs fastighetBjuvsbostäderEboBåstadhemLandskronahemHöganäshemKviddingebyggenSjöbohemÖsterlenhemSimrishamns BostäderKKBSvalövsBostäderYstadsbostäderSvedalahemBurlövsbostäderEkstaHFABFaboHyltebostäderHörbybostäderHässlehemPerstorpsbostäderÖrkelljungabostäderVellingebostäder
Online:
LaholmshemVarbergs bostadTrelövern bostadsSkurpshemTrelleborgshemHelsingborgshemMKBLKFÄngelholmshem