Socialchefen om hyresvärdens massanmälningar: ”Kan väcka mycket oro”
Hem & Hyra har berättat om hyresvärden Landia som gjorde 25 anmälningar till socialtjänsten för att familjerna, enligt hyresvärden, är trångbodda.
Socialförvaltningen skickade sedan brev till de utpekade familjerna, där det stod att ”vi har tagit emot en orosanmälan från er hyresvärd gällande trångboddhet i er lägenhet”. Handläggaren skrev också tydligt i de brev som Hem & Hyra tagit del av att socialtjänsten inte skulle gå vidare med anmälan. Breven skapade ändå stor oro och rädsla hos flera av familjerna.
Känner inte till något liknande fall
Susanna Juvas Hagbjörk, tillförordnad avdelningschef på socialtjänsten i Järva, säger att hon inte känner till något annat fall där en hyresvärd gjort kollektiva orosanmälningar på grund av trångboddhet.
Inte heller Lina Blombergsson, vice ordförande i Föreningen Sveriges socialchefer, känner igen agerandet. Hon frågar ett nätverk med flera kollegor i landet och ingen har hört talas om liknande.
– Jag kan inte säga att det inte förekommer, men om det hade varit ett vanligt fenomen så hade vi känt igen det.
Bättre att erbjuda större lägenhet
Lina Blombergsson tycker att en hyresvärd som oroar sig för hyresgästers barn kan hjälpa familjen att söka stöd i stället eller kanske erbjuda en större lägenhet. Att göra orosanmälan bara på grund av att familjen är trångbodd riskerar att skapa problem.
– Det är klart att trångboddhet kan vara utmanande, men det är inte ett skäl i sig för att vara orolig för att föräldrar inte klarar sitt föräldrauppdrag. Och socialtjänsten kan inte göra något åt bostadsmarknaden, det är en bostadspolitisk fråga.
Orosanmälningar kan skapa rädsla
Samtidigt måste socialtjänsten ta orosanmälningar på allvar och kontakta dem som är berörda. Syftet är då att fråga och bedöma om det finns något behov av stöd, säger Lina Blombergsson.
– Men det kan upplevas som väldigt skrämmande. Många är rädda att socialtjänsten bara vill ta deras barn, den rädslan brottas vi med hela tiden. Det är väldigt olyckligt när orosanmälningar skapar sådan rädsla.
Lina Blombergsson vill ändå inte prata om onödiga orosanmälningar. Socialtjänsten vill att man ska anmäla om man är orolig på riktigt.
– Det är jätteviktigt. Men det är också viktigt att man inte sprider en dålig bild av socialtjänsten, att det är något man hotar med eller använder på fel sätt, för då är det färre som vågar söka hjälp när det behövs.