Sofia fick löss – nu stämmer hon värden Huge
Sofia Holmström Pettersson understryker att det inte handlar om pengar, hon kräver 1 429 kronor i ersättning, utan om principen.
– De har hyrt ut en lägenhet med löss och så vägrar de betala ersättning eller be om ursäkt. Det enda rätta var att stämma dem eftersom jag känner att jag har rätten på min sida, säger hon.
Sofia Holmström Pettersson hade bott i sin första lägenhet i två veckor när det började klia på kroppen. På julaftonkvällen upptäckte hon att sängen var full med löss och löss-ägg.
– Jag trodde att jag kanske ätit något konstigt eller blivit allergisk. Jag tänkte inte att det kunde vara löss eftersom Huge försäkrade mig om att det inte funnits i lägenheten när jag skrev kontrakt, säger hon.
I mellandagarna kontaktade hon Huge som hänvisade till Anticimex som kom dit den sjunde januari och sanerade lägenheten.
– Men det har varit svårt att få tag på någon på Huge, antingen har de inte ringt tillbaka eller så har det dröjt länge innan de återkom. Jag tycker inte att någon jag pratade med på Huge hade förståelse för hur jobbigt det hade varit, säger hon.
Sofia Holmström skickade den 24 januari ett mejl till Huges fastighetschef Fredrik Luiga, som sedan dröjde tolv dagar innan han svarade, den femte februari. Han börjar sitt svar till Sofia med att be om ursäkt för sitt sena svar och avslutar med att skriva att Huge har gjort det de ska och att hon inte kommer att få någon ekonomisk ersättning.
Fredrik Luiga säger till Hem & Hyra att han inte kan uttala sig om ett enskilt ärende.
– Men vi ger aldrig ersättning när våra hyresgäster har ohyra i lägenheten. Däremot så hjälper vi till att sanera så att de försvinner, säger han.
Sofia Holmström kräver tillbaka 30 procent av hyran för de 32 dagar det gick från det att hon upptäckte lössen till dess att de var borta. Ersättningskravet har sin grund i att hon har lidit av att haft lössen i lägenheten, bland annat blivit biten i ansiktet och inte kunnat använda rummen där lössen varit under perioden.